Volvo klar til både EURO 4 og 5
Hos Volvo er der denne gang ingen slinger i valsen. De mellemstore og store lastvogne lanceres nu i nye versioner med SCR-teknologi
Teknologi gør det ved hjælp af AdBlue muligt at leve op til de kommende miljøkrav i både EURO 4 og 5. Sidste gang der skete et skifte mellem EURO-normerne var Volvo blandt de sidste lastvognsproducenter, der lancerede nye motorserier. Men denne gang er Volvo med i opløbet. Først og fremmest lancerer Volvo en ny FH-serie, der afløser den nuværende FH12, som stort har kørt siden 1993, med en kraftig opdatering i 2002. Den nye serie hedder blot Volvo FH eller FM efterfulgt at antallet af hestekræfter.
Volvo har udviklet en ny 6 cyl. 13 liters (12,8 liter slagvolumen) motor, som dækker hele spektret mellem 400 hk/2000 NM og op til 520 hk/2500 NM. Der er tale om en helt ny motor, hvor man populært sagt har hentet basisdesignet fra Volvos 9 liters motor (D9B) og den nyeste 16 liters motor (D16C). Det eneste den nye motor har til fælles med den gamle 12 liters motor, er cylinderdiameteren, der er på 131 mm. Slaglængden er på 158 mm og dermed længere i den nye motor.
D13A er konstrueret for fremtidens behov, hvorfor den både lanceres i en EURO 3 version og i henholdsvis en EURO 4 og 5 version, hvor EURO 4 og 5 varianterne er med SCR-katalysator og derfor skal benytte AdBlue. SCR-teknologien (Selective Catalytic Reduction) består i at man har en tank, som fyldes med AdBlue, et indsprøjtningssystem, som sprøjter væsken ind i udstødningen samt en katalysator, der er sammenbygget med lydpotten, hvor processen med nedbrydningen af de farlige NOx finder sted.
Til at styre denne proces findes der en styreenhed som er placeret mellem tank og katalysator. Samtidig med lanceringen af den nye motorserie lanceres også nye gearkasser og bagaksler samt en række forbedringer på vognene.
-----