Det står godt til med de danske finanser
Selv om olieprisernes voldsomme stigninger har fået panderynkerne frem hos mange, så rokker det ikke ved det faktum, at dansk økonomi i bund og grund er stærk. Og det er hvad ikke mindst DTL hæfter sig ved i sin vurdering af regeringens finanslovsforslag. Derfor mener organisationer også, at der må være råd til at gennemføre fremtidsrettede tiltag som f.eks. storskala-forsøg med modulvogntog
- Finanslovsforslaget for 2006 viser, at den danske økonomi er bedre end nogensinde, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard således og glæder sig over, at skattestoppet har givet på afgiftsfronten for både borgere og erhvervsliv.
- Det er glædeligt, at hjulene i dansk økonomi snurrer stærkt, og at regeringen venter, at langt den største del af væksten vil foregå i det private erhvervsliv, siger han og nævner en række konkrete DTL-ønsker til de kommende finanslovsforhandlinger:
- Der bør afsættes de nødvendige midler til et landsdækkende storskala-forsøg med modulvogntog i Danmark. Det drejer sig om de nødvendige tilpasninger af til- og frakørsler i tilknytning til en række transportknudepunkter langs motorvejsnettet. Omkostningerne vil beløbe sig til ca. 15-20 mio. kr.
Og DTL ønsker tillige en tilskudsordning til Euro 4 og Euro 5 lastbiler, hvor pengene
kan hentes fra det beløb på ca. 20 mio. kr., som den danske stat får hvert år, efter at Tyskland har meldt sig ud af den fælles aftale om vejbenyttelsesafgiften (Euro-vignet-samarbejdet). En tilsvarende tilskudsordning er tidligere anvendt til Euro 3 lastbiler.
Og så stor forksningen også højt på DTLs ønskeseddel: - En styrket forskning på transportområdet. Til efteråret skal der forhandles om udmøntning af knapt 1,2 mia. kr. til forskning. Det vil være oplagt, at ikke mindst transportforskningen tilgodeses med et væsentligt beløb, hedder det.
Ingen overraskelserI HTS ser man med transportøjne på finanslovsforslaget som "business as usual" uden de store overraskelser.
- Der hersker dog ingen tvivl om, at der er "krudt" til de kommende forhandlinger - ikke mindst i lyset af den opblussende diskussion om skinnenettets forfatning.
Der må og skal tilføres midler til en genopretning på infrastrukturen på jernbaneområdet, siger direktør Michael Svane, som minder om, at jernbanen er en væsentlig del af den samlede infrastruktur i Danmark. Forventningerne til trafikudviklingen i EU de næste 10-12 år taler om en fordobling af trafikken. Den udfordring kan kun løses, hvis der også investeres i en udbygning af jernbaneinfrastrukturen, siger Michael Svane, som gerne ser
Banedanmark privatiseret og i øvrigt peger på, at der bør igangsættes et projekt med etablering af et digitalt vejkort. Et sådant projekt har stor relevans for både IT- og transportsektoren i Danmark, siger han.
-----