23948sdkhjf

Nyt Scania motorprogram med SCR-teknik

Scania er på vej med nyt motorprogram der både omfatter EURO 3 - 4 og 5 versio-ner spænder fra 230 til 620 hk. Motorprogrammet omfatter i dat 21 forskellige versioner, hvoraf der er to i EURO 5 udfø-relse, ikke færre end 15 forskellige varianter i EURO 4 og endelig 14 forskellige motorer i den nuværende EURO 4 norm.

Scania er på vej med nyt motorprogram der både omfatter EURO 3 - 4 og 5 versio-ner spænder fra 230 til 620 hk.

Motorprogrammet omfatter i dat 21 forskellige versioner, hvoraf der er to i EURO 5 udfø-relse, ikke færre end 15 forskellige varianter i EURO 4 og endelig 14 forskellige motorer i den nuværende EURO 4 norm.



De to EURO 5 klassificerede motorer er en 12 liters motor med 420 hk samt en 16 liters V8 motor, der har en topydelse på 500 hk. De fire versioner af den store 16 liters V8 moto-ren, som opfylder EURO 4 eller EURO 5 normen er alle udrustet med SRC-teknologi og skal derfor anvende tilsætningsstoffet AdBlue. Ogs¨den sekscylindrede 12 liters EURO 5 klassificerede motor på 420 hk er med SCR-teknologi, så den kan overholde de skrappe krav. Denne version skal således også benytte AdBlue.

De øvrige versioner af de sekscylindrede Scania motorer klare alle EURO 4 normen ved hjælp af EGR (Udstødningstilbageførsel) Den sekscylindrede motorserie, som omfatter både 12 og 11 liters motorer, leveres i størrelsen fra 340 til 470 hk. Der en turbocom-poundversion som yder 470 hk Den lille 5 cyl. Scania motor med ni liters slagvolumen vil i fremtiden kunne fås i tre forskellige effektrin, nemlig 230 hk, 270 hk og 310 hk både i en EURO3 og EURO4 version. Samtidig med den fornyelsen af motorserierne kommer der også nye gearkasser, der både omfatter manuelle gearkasser og Scanias opticruise, som er en gearkasseversion med automatiseret gearskifte. Dertil kommer Scania retarder, der er integreret i gearkassen. Ifølge Scania er der hentet op mod 69 kg egenvægt ved intro-duktionen af de nye gearkasser.

Uden SCR

SCANIA vil også introducere et komplet motorprogram som opfylder EURO5 uden brug af SCR teknologi, men som i stedet er baseret på EGR. - For at kunne nå dette mål, vil den svenske lastvognsproducent udvikle kølekapaciteten, introducere det nye indsprøjtnings-system XPI (extra high pressure injection), der er baseret på commonrail samt indføre va-riabel turbogeometri på såvel rækkemotorerne som på V8 motorerne.

Vi vil i næste nummer af Trans Inform vende tilbage med en mere udførlig artikel om de nye Scania lastvogne, som vi har haft lejlighed til at prøvekøre.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094