23948sdkhjf

Sommers Hjørne

Tre klip i kørekortet, så er det op til ny køreprøve. Sådan er virkeligheden her efter den 1. september. Klippet udløses - som alle forhåbentlig ved - for grove overtrædelser af Færdselsloven, der ikke i sig selv er nok til frakendelse af kørekortet, men som er farlige. Hvert klip varer i tre år, hvorefter det bliver slettet. Hvor jeg synes klippekortet er en fortrinlig ordning, der forhåbentlig kan mindske risikoen for farlige situationer og adskillige ulykker, ser andre det som en spændetrøje, ja ligefrem et indgreb i den personlige frihed.

Tre klip i kørekortet, så er det op til ny køreprøve. Sådan er virkeligheden her efter den 1. september. Klippet udløses - som alle forhåbentlig ved - for grove overtrædelser af Færdselsloven, der ikke i sig selv er nok til frakendelse af kørekortet, men som er farlige.

Hvert klip varer i tre år, hvorefter det bliver slettet. Hvor jeg synes klippekortet er en fortrinlig ordning, der forhåbentlig kan mindske risikoen for farlige situationer og adskillige ulykker, ser andre det som en spændetrøje, ja ligefrem et indgreb i den personlige frihed.



Samtidig er der kommet nye kraftigt skærpede regler for transportbranchen med sanktioner, som er så restriktive, at det bliver endnu vanskeligere at drive transportvirksomhed.

Så skrappe er sanktionerne, at de reelt kan være med til at lukke virksomheder, lyder det fra mange branchefolk (læs mere inde i bladet). Og hvis man sammenligner med andre virksomhedstyper, kan det da også virke som den rene heksejagt på transportbranchen. Tømrerfirmaet, elektrikeren eller byggebranchen behøver ikke leve med samme risiko for at måtte dreje nøglen på grund af kæmpebøder. At en medarbejder i et byggefirma glemmer sikkerhedshjelmen, medfører måske en bøde. Men det er jo ikke en sanktion, som lammer virksomheden med efterfølgende lukning til følge.

Vognmanden kan nok så mange gange indskærpe overfor chaufførerne, at de skal overholde reglerne, men han kan jo ikke sidde og holde dem i hånden hele dagen. Så for at efterleve de nye skrappere regler, vil nøgleordet fremover simpelthen være planlægning. Virksomhederne må ud at investere i flådestyringssystemer, for at have en rimelig chance for at køre efter reglerne. Speditøren eller disponenten hjemme i firmaet, får med et sådant redskab mulighed for selv at plotte sig ind på lastbilens system og ved selvsyn konstatere, hvor meget tid, chaufføren har til rådighed - så reglerne kan efterleves

Modtagerne ude i f.eks. supermarkederne kender af gode grunde ikke til køre-hviletidsproblematikken - så de kan ikke forstå, at de varer, der annonceret til salg i butikkerne fra f.eks torsdag morgen, først kan være der til middag. Derfor må informationsniveauet overfor modtagere af varer transporteret i lastbil simpelthen øges kraftigt - disse modtagere er nødt til at sætte sig ind i, hvordan virkeligheden er for transportbranchen.

Nogle folk fra branchen har prøvet at lave et hurtigt lille regnestykke. Vognmand X har måske betalt en bøde for overtrædelse af køre/hviletid m.m. på 29.000 kr. - med de nye regler ville samme forseelse udløse en bøde på 262.000 kr. - det er da tankevækkende.

Efter min mening burde der også kunne udstedes "klippekort" til rastepladser med tilhørende toiletter langs det danske vejnet. Over sommeren har jeg - som vel en million andre bilister - benyttet mig af de nødvendige faciliteter, og jeg må konstatere, at manglen på rengøring skriger til himlen. Flovt, at det er i Danmark, vi skal opleve det. Rimeligt ulækkert- for at sige det mildt. Vi kan ganske enkelt ikke være det bekendt - hverken overfor os selv eller de mange udlændinge, der aflægger visit.

Måske skulle man ligefrem oprette et hygiejnepoliti, til at tjekke hygiejnen. De smileys, som uddeles til bagere, slagtere, restauranter m.m. burde også hænges op på toiletterne - tydeligt udenfor døren. Der er ganske vist skilte, hvor Britta eller Katrine har skrevet, at de har været der, på et eller andet tidspunkt - men hvem kontrollerer det - er det egen kontrol?

Tyskland er et godt eksempel på, at det kan lade sig gøre, hygiejnen er virkelig i top på de tyske "Raststätten". Om det så skyldes, at man erlægger nogle få cent ved toiletbesøget, skal jeg lade være usagt. Mange steder trækker man nu en bon i en automat for 50 cent, som giver adgang til toiletterne. Og bon'en bliver - smart nok - refunderet, når man køber noget i rastepladsens butik eller restaurant/cafeteria (og har man ikke brug for at købe noget, er bon'en gyldig et helt år). Det fungerer! Værsgo' danske rastepladser - lige til at plagiere!

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062