Hvem kører gennem Danmark?
En ny opgørelse over den internationale transittrafik gennem Danmark viser, at 18 pct. af de lastbiler, som gennemkører Danmark i transit faktisk danske. Flertallet er dog tyske og hollandske.
Nu foreligger der et overblik over, hvordan transit-trafikken med lastbiler fordeler sig.
Det er Institut for Transportstudier har for Color Line AS, Fjord Line, International Transport Danmark, Kystlink, Nordisk Transportpolitisk Netværk, Scandlines A/S, Stena Line Denmark A/S, Storebælt A/S Transport- og Energiministeriet og Øresundsbron A/S gennemført en opgørelse over den internationale transittrafik med lastbil gennem Danmark.
Projektet har bl.a. omfattet en fysisk registrering af nummerplader og nationalitet gennem 48 timer i slutningen af maj 2005.
Den samlede trafik gennem de to døgn omfattede 22.547 trækkende enheder på de udvalgte tællesteder dækkende mere end 95 procent af alle grænsepassager med chaufførledsagede lastbiler. I årsdøgntrafik (ÅDT) svarende til 8.813 lastbiler. Knap 69 procent passerede via motorvejen i Frøslev eller Oksevejen i Padborg.
5 procent af trafikkenDen egentlige transittrafik omfatter 5 pct. af grænsepassagerne svarende til en ÅDT på 457 lastbiler, eller 166.805 lastbiler pr. år. Den egentlige transit defineres her som lastbiler, der er registreret indkørende et sted og udkørende et andet sted, når tidsforbruget ud over køretiden mellem de to punkter er mindre end 8 timer.
Undersøgelsens fædre finder det overraskende, at 18 pct. af transitlastbilerne faktisk er danske Tyske og nederlandske tegner sig dog for den største andel med henholdsvis 27 og 23 pct. Kun 1 procent af transitlastbilerne er østeuropæiske.
Den markant største transittrafik sker via Rødby/Gedser på den ene side og Øresundsbroen/Helsingør på den anden med en ÅDT på 320 lastbiler, svarende til 116.800 lastbiler årligt.
Den samlede tælling gør det endvidere muligt at sætte tal og nationalitet på lastbiler, der kører ind og ud samme sted samt lastbiler, der ikke er i egentlig transit.
Det viser sig, at 13 pct. (svarende til en ÅDT på 1.148 lastbiler) passerede ind og ud samme sted inden for de 48 timer. De er således ikke omfattet af definitionen for transit, men kan anvendes til at indikere områder for konsolidering af gods eller "drejeskiveeffekten" og skal ses i sammenhæng med den "lokale transittrafik".
I Frøslev, Padborg og på Øresundsbroen udgør gruppen "ind og ud samme sted" således 14-15 pct. af registreringerne, mens andelene på de øvrige registreringssteder er fra lidt til væsentligt under gennemsnittet.
Varigheden af opholdet fordeler sig med en ÅDT på 458 lastbiler eller 5 pct. med mindre end 8 timer i Danmark, 575 eller 7 pct. mellem 8 og 24 timer, mens kun 115 eller 1 pct. var i landet mellem 24 og 48 timer.
Når der ikke køres transitDe samlede tal for alle transiteringer viser bl.a., at transittrafikken i det jyske nord-syd snit bliver næsten fordoblet til en ÅDT på 85 lastbiler, når gruppen "næppe i transit" inkluderes. I snittet mellem landgrænsen og Øresund (broen og Helsingør) stiger transittrafikken til 35 lastbiler dagligt.
Den markant største transittrafik begge veje er fortsat i snittet mellem Lolland/Falster (Rødby og Gedser) og Øresund (broen og Helsingør), men stigningen til en ÅDT på 367 er betydeligt mindre end for øvrige retninger. Den begrænsede transit mellem Frøslev/Padborg og Rødby/Gedser stiger fra en ÅDT på 4 til 26 lastbiler, men der er fortsat trefjerdedele, der kommer ind i øst og går ud på landgrænsen.
Hertil kommer betydelige stigninger i den "lokale transittrafik" med indpassage i Padborg og udpassage i Frøslev og vise versa. På landgrænsen stiger trafikken til en ÅDT på 113, mellem Helsingør og Øresundsbroen til 34, og mellem Rødby og Gedser til 21 lastbiler. Endvidere er der nu "lokal transit-trafik" mellem Hirtshals og Frederikshavn med en ÅDT på 14 lastbiler.
Tallene og de øvrige oplysninger er samlet i en rapport fra Institut for Transportstudier med titlen: Opgørelse over den internationale transittrafik gennem Danmark NUTRADA
-----