Teknik som kan modvirke højresvingsuheld
Nu er man i gang med det arbejde, som nok burde være sket sidste år inden loven om cyklistspejle blev sat i kraft - nemlig en undersøgelse af de forskellige løsninger
Problemet med uheld i vejkryds mellem højresvingende lastvogne og ligeudkørende cykli-ster, blev ikke løst blot fordi man sidste år satte en lovi kraft, som påbød lastvognsejere at montere et ekstra spejl eller en kameraløsning.
Det er vist ingen overdrivelse at sige, at forarbejdet til oven ikke var godt nok
Og man kan stadig undre sig, når der sker uheld af den nævnte type. For man kan aldrig få oplyst, om den involverede lastvogn var forsynet med det lovpligtige spejl eller en kame-raløsning, eller og om de nævnte tekniske løsninger var monteret rigtigt.
Og kan lige så lidt få oplysninger om, hvorvidt chaufføren benyttede de forskellige løsnin-ger, inden uheldet skete. Måske var han i færd med noget andet, som lige havde fanget hans opmærksomhed, så han ikke fik kigget i spejlet eller på monitoren, da han svingede? Generelt er det svært at blive klog på ret meget ud fra det tilgængelige statistikmateriale. Ét er dog sikkert: Uheldene skal undgås. Visionen er et nul i ulykkesstatistikken.
Teknik ikke nokMen det er sandsynligvis ikke nok bare at udstyre lastvognene med gode tekniske løsnin-ger. Der skal også en holdningsændring til både blandt chaufførerne og cyklisterne.
Der skal nok en betydelig og bred informations-indsats til for alle - også den almindelige cyklist - blev klar over, at man også selv har et ansvar, når man skal ligeud i et vejkryds
Det hjælper jo ikke, at man havde retten på sin side, når først man er blevet kørt over af en højresvingende lastvogn.
Disse ulykkes var baggrunden for, at Færdelsstyrelsen holdt en temadag hos Applus Bil-syn i Avedøre, hvor man havde indbudt leverandører af bl.a. spejle og kameraløsninger m.v.
Der var opstillet køretøjer med de forskellige løsninger monteret, så både Havarikommis-sionen og de øvrige deltagere kunne se det hele i funktion. Det var et arrangement, som Færdselsstyrelsen bør roses for. Her kunne man nemlig ved selvsyn se, hvordan de for-skellige løsninger virkede og drage sammenligninger.
Kontorchef Ib Rasmussen fra Færdselsstyrelsen indledte temadagen med at sige, at
Havarikommissionen skulle have at vide, hvad der findes af tekniske løsninger, som kan være med til at forebygge de frygtelige uheld. Men han pointerede samtidig, at der ikke skulle drages nogen konklusioner den pågældende dag - det var kun en fremvisning.
Og han sagde videre baggrunden for temadagen, at der foreløbig ikke kan siges noget præcist om lovkravets virkning. Der er endnu ikke er gået et helt år.
Man har dog klart indset, at der skal ske noget mere på området, og eftersom der tydelig-vis findes adskillige smarte løsninger fra forskellige leverandører, ønskede styrelsen af give havarikommissionens medlemmer en praktisk indsigt i de forskellige løsninger
Sløje lastvognsimportører
Interessant nok var Scania det eneste lastvognsmærke, der var direkte repræsenteret på temadagen. Det var også Scania, der for et par år siden gik i front med en forsøgsmonte-ring af Doblispejle på en halv snes fragtvogne.
Man kan så spørge sig selv, om der ikke er større interesse er for at få løst dette problem blandt de øvrige lastvognsproducenter, som er repræsenteret i Danmark? Eller er det sim-pelthen bare en afspejling af den interesse, som problemet har i øvrigt fra hele trans-porterhvervet?
Man skal ikke være blind for, at en del vognmænd og chauffører mener, at det er spild at have et ekstra cyklistspejl.
Scania Danmarks informationschef Mikael Friis redegjorde for udviklingen set fra Scanias side. Bl.a. kunne han fortælle, at Scania havde haft et tilbud kørende om gratis afprøvning af spejlene ved alle Scania lastvognsanlæg i Danmark.
På trods af, at chaufførerne deltog i en konkurrence, og at det kun var tiden, de selv skulle investere for at få afprøvet om deres spejle sad korrekt, så havde kun ca. 300 benyttet sig af tilbudet. Over de seks uger Scania havde tilbudet løbende fik opnåede man et samlet besøg på omkring 9.000 lastvogne. Det vil sig, at kun godt 3 procent benyttede sig af til-buddet. Det viser lidt om, hvor sløjt det står til.
Scania præsenterede i øvrigt en ny prototype på et større vidvinkelspejl ved arrangemen-tet i Avedøre, så det særlige danske blindvinkelspejl blev overflødigt. Scania forventer, at det nye vidvinkelspejl går i produktion inden årets udgang, så det ikke længere bliver nød-vendigt at eftermontere det særlige blindvinkelspejl ved indregistrering i Danmark.
Det nye vidvinkelspejl vil også kunne eftermonteres på alle Scania lastvogne i 4-serien og fremad, hvilket er en oplagt mulighed for alle de chauffører, som aldrig har vænnet sig til at bruge det særlige blindvinkelspejl i højre side.
Ukendt leverandørEn næsten ukendt leverandør i lastbilsammenhæng, SAHVA Auto viste, sit bud frem
- Vi er i forvejen specialister i at konstruere kameraløsninger, for folk som ikke kan klare at dreje hovedet. Vi skal blot have formuleret kravene, så løser vi opgaven ud fra det, sagde Robert Nielsen, SAHVA, hvis kameraløsning tænder samtidig med, at blinklyset tændes til højre.
Fra firmaet WAECO Danmark A/S viste markedschef Niels Bork Mobitronic kamerasyste-met med en vidvinkel på hele 160 gr. Som noget nyt havde WAECO kombineret systemet med fire ultralydssensorer, der jo kendes i forvejen fra bakalarmer. Når en person eller en anden genstand er tæt på en af de fire sensorer, begynder systemet i førerhuset at ud-sende en advarselslyd til chaufføren. Samtidig kan man se på skærmen, hvor tæt perso-nen eller genstanden er på sensoren. Dette fremgår endog i centimeter, så chaufføren også kan benytte systemet til at navigere rundt, hvor der lidt plads.
Sensorerne har en effektiv arbejdsradius på ca. 3 meter og helt ned til lidt under en halv meter.
Transport-Teknik A/S i Kolding var repræsenteret af teknisk chef Jørgen Engel, der for første gang fremviste EATON Blindspotter for en større forsamling. Transport-Teknik har valgt at gå forsigtigt frem. I stedet for at sælge de nye BlindSpotter, der er en radar, har man valgt at forære en større antal væk uden beregning og uden, at der er pligt til at refe-rere tilbage til Transport-Teknik.
- Det har vi gjort fordi vi vil være helt sikre på at det også er den rigtige løsning, sagde Jør-gen Engel til Trans Inform.
Den første BlindSpotter blev monteret på en lastvogn tilhørende Arla Foods. Desværre havde hverken vognen eller chaufføren fra Arla Foods mulighed for at deltage i temada-gen. I stedet havde man fået lov til at låne en tankvogn med tilhørende chauffør fra Munch Transport A/S i Horsens. Denne tankvogn er også udstyret BlindSpotter.
Chaufføren udtrykte sin store tilfredshed med systemet, selv om han kun havde kørt med det i kort tid. Systemet advarer, så snart der er noget i området i højre side, som bør have chaufførens interesse. Det er kombineret med en almindelig cyklistspejlløsning. Når chauf-føren modtager en advarsel fra BlindSpotter skal han straks kigge i spejlene.
Alarm efter højresvingsuheldOpfinderen Sten Clasen, der til daglig er chauffør hos KA Euro Transport ApS i Hvidovre, har opfundet et lyssignal på baggrund af en tragisk højresvingsulykke i firmaet for et års tid siden. Løsningen er, at man advarer cyklisten akustisk og med et lyssignal. Det sker ved at der aktiveres et kraftigt orange diodelys samt en høj advarselslyd, når chaufføren tæn-der blinklyset til højre. På den udstillede lastvogn fra K.A. Euro Transport ApS var syste-met også kombineret med en kameraløsning.
Det skal nævnes at dette system ikke er lovligt (endnu?), så der har været visse fødsels-vanskeligheder på dette punkt. Men mon ikke der hurtigt kan gives en dispensation til et mindre antal forsøgsvogne, så man i hvert fald kan få afprøvet, om det er god løsning.
Fra Handelsfirmaet Ermax A/S, der bl.a. repræsenterer den store spejlleverandør MEKRA, som leverer spejle til flere lastvognsproducenter, viste salgschef Morten Bergmann Larsen BBS-TEK sidealarm, som skal advare cyklisterne når lastvognene svinger til højre. Ad-varslen består af en retningsbestemt bredbåndslyd, som først advarer cyklisten og derefter ved hjælp af en indtalt "tale" fortæller cyklisten, at man skal passe på, idet lastbilen svinger til højre. Det er vigtigt at slå fast, at denne alarm skal supplere de lovpligtige spejle eller kamera løsning.
Morten Bergmann Larsen klandrede på temadagen også de involverede lovgivere for ikke i tilstrækkelig grad at have inddraget leverandørerne i beslutningsprocessen, inden loven blev vedtaget sidste sommer. Salgschefen efterlyste bedre statistikker fra havarikommissi-onen om, hvilke spejle de involverede lastbiler var forsynet med samt bedre kontrol af spejlene ved de periodiske syn.
Fejlagtigt godkendt- Vi har mange gange oplevet, at lastvogne er blevet fejlagtigt kasseret til syn, fordi syns-folkene ikke har kendt reglerne og har kasseret et spejl, som opfylder bestemmelserne. Omvendt kan man frygte for de lastbiler som er blevet godkendt, selvom spejlene ikke er i orden - de kører jo dagligt rundt i trafikken, sagde Morten Bergmann Larsen, som fortallte Trans Inform at ERMAX A/S allerede sidste sommer i direkte samarbejde med Mekra, havde udarbejdet løsningsforslag til R300/EU-spejle til langt de fleste lastbilmodeller
- Og vi kunne levere til tiden - også til det danske forsvar. Gennem det år, som er gået siden indførelsen af det nye spejldirektiv, har Ermax A/S forsynet ca. 15-20.000 lastbiler med spejlløsninger, fortrinsvis af de nye R300/EU spejle, sagde han.
Der er ingen tvivl om at temadagen var en succes, fordi der her var syn for sagn.
Så må man blot håbe, at der ikke går flere år, før næste step bliver taget for at stoppe dis-se frygtelige uheld.
-----