Nedbygget Krone Dry Liner med mulighed for dobbeltdæk
Krav om mere og mere volumen gør nedbyggede trailere interessante - også til di-stribution
Samfundets transportbehov stiller større og større krav til effektive transport-og logistiksy-stemer. Det smitter af helt ud til transportfirmaerne, der er nødt til at anskaffe sig trans-portmateriel, der effektivt kan matche kundernes krav.
En af landets kendte transportkoncerner, Frode Laursen A/S, har derfor for kort tid siden fået leveret en håndfuld nye nedbyggede boxtrailere til distributionstransport.
Gennem flere år har den tyske trailerproducent KRONE været en stor leverandør til trans-portkoncernen, og denne gang er heller ingen undtagelse.
Der er tale om nogle nedbyggede standardtrailere med en boxopbygning, som er forsynet med løse højdeforskydelige tværvanger. Derved er det muligt at køre med f.eks. pallegods i flere dæk - uden at godset behøver at stå direkte oven på hinanden.
Denne måneds køretøj kaldes da også af leverandøren KRONE Skandinavien A/S i Aa-benraa for en Jumbo box-sættevogn.
Selve boxopbygningen, der i KRONE-terminologien kaldes for Dry Liner, kommer fra KRONEs underleverandør på området, Brüggen, som er specialist i netop denne type lad-opbygninger.
Ved at benytte en boxopbygning frem for en lettere presenningsopbygning, mindsker man risikoen for tyveri fra traileren, og samtidig er godset bedre sikret mod fugt og dårligt vejr.
Lidt speciel flådeejertrailerTraileren er en typisk flådeejer-trailer. Der er det, der skal være, og ikke mere. Alligevel er der forskellige detaljer på traileren, som udført efter ønske fra den tekniske afdeling hos Frode Laursen A/S.
Med et meget stort årligt indkøb af såvel lastvogne som trailere, påhængsvogne og kraner m.v. har koncernen stor erfaring at trække på, når det gælder nyanskaffelser.
Generelt er her tale om et chassis, som er bygget til en to-akslet trækker, hvor man dog kan køre med en tre-akslet trækker foran.
Kingpin-trykket er dog begrænset til 14 ton, så man kan ikke udnytte de sidste 1,5 - 2 ton, som normalt vil være til stede, når man anvender en normal treakslet trækker.
Måske er det et velovervejet valg fra Frode Laursens side, som måske i stedet har mere brug for volumen end for at kunne udnytte lasteevnen maksimalt.
Hos Frode Laursen har man bl.a. bestilt trailerne med en luftpude af typen 36,1 samt en lidt længere støddæmper end normalt også bunden er bygget kraftigere end normalt.
Der er tale om en 27 mm vandfast limet finerbund, som er forstærket, lige som de tilsva-rende trailere, der er blevet leveret fra KRONE til Frode Laursen. Til gengæld er bremse-systemet af standardtypen 2S/2M, uden EBS, som jo ellers kan være med til at nedsætte bremselængden.
Bagdørene har dog fire dørlukkere og fire hængsler i hver side. Det er næsten et must, når dørene er så høje, som tilfældet er her.
Dansk bagendeUdvendig er traileren meget flot. Bagenden er en rigtig typisk dansk bagende, hvor der er, hvad der bør være. Udstyret omfatter fire runde trekammerbaglygter, to baklys, to slingre-lamper, to nummerpladelamper samt to topmarkeringer ude i hjørnestolperne.
Sådan skal det være. Det er nemlig nødvendigt at have baklys på en trailer, der som den-ne skal køre til ramper døgnet rundt.
Det sikkerhedsmæssige indvendig i traileren er der også tænkt på. I bunden er placeret tolv binderinge, som godset kan fastgøres til med bånd. Udvendig er der monteret færge-kroge, som muliggør fastsurring af traileren, både når den færges over med en trækker foran, og når den forsendes som løstrailer.
Generelt, er der tale om et flot produkt, der også er brugervenlig med stor anvendelighed indenfor distribution af varer, som helst skal holdes i tørvejr under transporten.
Fakta om Frode LaursenØstjysk landvognmandsforretning voksede sig til en stor transport- og logistik-koncern
Frode Laursen overtog i 1948 vognmand N.A. Levinsens vognmandsforretning i Vitten. Det blev starten på en af de helt store transportkoncerner i Danmark. Op igennem 50'erne og 60'erne blev der kørt med åbne lastvogne. Godset, der blev transporteret, var typisk for danske landvognmænd, grise, kreaturer, foderstoffer, kul og koks.
På et tidspunkt begyndte Frode Laursen at udføre distributionskørsel for dagligvaresekto-ren, og senere kom der også en forretningsdel med transport af møbler i hele Skandinavi-en.
Eksportkørslen til Sydeuropa med ophængt kød blev også et stort aktiv i løbet af 70erne. I 1980 døde den foretagsomme vognmand, og forretningen blev drevet videre af familien indtil 1988, hvor Thorkild Andersen opkøbte 50 pct. af virksomhedens aktiekapital. Thorkild Andersen startede en langsom men sikker turnaround for den store transportvirksomhed. Bl.a. blev hele forretningsdelen med transport og distribution af møbler solgt fra til bl.a. ITM i Kolding.
I stedet slog man sig mere på distribution og nationale transportopgaver - opgaver som stadig er kernevirksomhed i dens store transportkoncern.
Allerede i 1989 overtog Thorkild Andersen de resterende 50 pct. af aktiekapitalen og blev derved eneejer af Frode Laursen A/S.
Siden har transportkoncernen gennemgået en stor udvikling, både gennem egen vækst og opkøb af andre transportfirmaer.
Det har betydet, at virksomheden i dag groft sagt består af tre divisioner centreret omkring dagligvarer, byggematerialer og international trafik, hvor der nu igen satses meget på in-ternational trafik.
Opkøb og joint-venture
Inden for de sidste par år er det bl.a. Fiskbæk Autotransport og sidst hele vognparken hos UNICON, der er blevet opkøbt. Det er sket i et nyetableret fælles selskab, der ejes i et joint-venture mellem Frode Laursen og UNICON. Det nye datterselskab, som bærer nav-net SKANCON A/S, skal fra den første oktober i år stå for al transport for UNICON A/S. Med overtagelsen af UNICONs transportopgaver er FL-koncernen samtidig blevet den største transportudbyder i bygge- og anlægssektoren.
I forvejen er Frode Laursen meget engageret i transport af byggematerialer. I 1998 overtog man den kendte vognmandsvirksomhed Gunnar Henriksen, som i en periode havde tilhørt Kombi Trafik Europa A/S i Hørning. Denne virksomhed står for transporten af al isole-ringsmateriale i Danmark for den ene af de store udbydere af isoleringsmateriale.
Samtidig står Frode Laursen-koncernen med en stor del af distributionen af porebeton i Danmark. Det omfatter al transport fra fabrikkerne til lageret i Vejle, lagerhåndtering, samt distribution til tømmerhandler og byggepladser.
I begyndelsen af året påbegyndte koncernen en kraftig ekspansion i Sverige, hvor man i øjeblikket er i gang med et byggeri af et lagerhotel på 15.000 m2 i Göteborg-forstaden An-gered.
Koncernen har også aktiver i datterselskaberne Skanol A/S (der ejes i et joint-venture med Hydro Texaco) og som står for al distribution af olie- og benzinprodukter for olieselskabet i Danmark.
Dertil kommer virksomheden IN-STORES A/S, der er etableret i 1996, og som råder over i alt 1100 medarbejdere. IN-STORES tilbyder services indenfor butikssektoren. På driftssi-den afvikles mange transporter med egne køretøjer. Samtidig benyttes der dog også eks-terne vognmænd på en stor del af transportopgaverne i samtlige selskaber.
-----