23948sdkhjf

Nyt dækliv til garvet dækmand

De danske fabrikanter af regummierede dæk er så glade for deres formand, at de har ændret deres vedtægter for at beholde Erik Rasmussen, selv om han har 'forladt' branchen. Gitte og Erik Rasmussen afhændede ved årsskiftet familievirksomheden Tobøl Dæk. Men det betyder ikke, at 28 år i dækbranchen er slut. Han fortsætter nemlig som formand for Fabrikant Foreningen for Regummierede dæk i Danmark, en post han har beklædt i 15 år. Foreningens vedtægter krævede ganske vist, at man skulle være aktiv fabrikant for at være medlem.

De danske fabrikanter af regummierede dæk er så glade for deres formand, at de har ændret deres vedtægter for at beholde Erik Rasmussen, selv om han har 'forladt' branchen.

Gitte og Erik Rasmussen afhændede ved årsskiftet familievirksomheden Tobøl Dæk. Men det betyder ikke, at 28 år i dækbranchen er slut.

Han fortsætter nemlig som formand for Fabrikant Foreningen for Regummierede dæk i Danmark, en post han har beklædt i 15 år. Foreningens vedtægter krævede ganske vist, at man skulle være aktiv fabrikant for at være medlem.



Den lille forhindring blev ryddet af vejen på foreningens generalforsamling i foråret med en vedtægtsændring, og samtidig bad man Erik Rasmussen fortsætte på posten.

- Foreningens formål og min hovedopgave er at promovere regummierede dæk. Det er et produkt, som har gennemgået en stor kvalitetsmæssig udvikling i de 28 år, jeg har været i branchen.

Da jeg startede var der vel omkring et halvt hundrede virksomheder, der regummierede dæk i Danmark. I dag er der ni tilbage. Det skyldes delvist almindelige fusioner og opkøb, men også i høj grad, at kvalitetskravene til regummierede dæk er højnet markant gennem årene. Her har der været mange, som enten ikke har ønsket eller har kunnet følge med udviklingen, siger Erik Rasmussen.

Regummierede dæk skal i dag opfylde nøjagtig de samme myndighedskrav som helt nye dæk.

- Indførelsen af ECE-regulativet og kravet om e-mærkning var den sidste store udskillelse i branchen. De producenter, der ikke var fremme i front teknologisk kunne ikke klare springet. Regummierede dæk matcher i dag nyproducerede dæks egenskaber på sikkerhed, komfort, støj og holdbarhed. Vi skal alle jævnlig udtage prøveeksemplarer fra produktionen og de gennemgår uvildige afprøvninger på nøjagtig de samme teststande, som nye dæk, fortæller Erik Rasmussen.

Tre dækliv

Skellettet i et moderne lastbildæk - den såkaldte karkasse - har en levetid omkring 1 million kilometer. Hvis den levetid skal udnyttes kræver det, at dækket regummieres to til tre gange.

- Anvendelsen af regummierede dæk bidrager også til forbedre transportvirksomhedens grønne profil, fordi man skåner miljøet. Miljøbelastningen over et dækliv er i dag reduceret til et absolut minimum. Regummiering sikrer, at hele dækkets levetid udnyttes. Når karkassen er slidt op, så sikrer vi i samarbejde med Miljøstyrelsen, at dækket bortskaffes på forsvarlig vis, siger Erik Rasmussen.

Han sidder også som formand for Dækbranchens Miljøfond, der administrerer den miljøafgift, som alle dæk er pålagt. Indtægterne fra afgiften betaler for at udtjente dæk indsamlet og nedbrydes.

- En lille del bliver anvendt til forbrænding. Men størsteparten males i dag til granulat, der kan genanvendes i forskellige produkter. Der er så at sige taget hånd om hele dækkets livscyklus, siger Erik Rasmussen.

Erik Rasmussen, 54, og hustruen Gitte solgte Tobøl Dæk, der beskæftiger 15 medarbejdere, til Bridgestone.

- Det var vigtigt for mig, at vi fandt en køber, der kunne se kvaliteterne i den virksomhed jeg har bygget op og som vil bruge den som fundament til at bygge videre på. Det fandt vi i Bridgestone, fortæller Erik Rasmussen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094