Hårde sanktioner giver større behov for flådestyring
Volvo kan med DYNAFLEET hjælpe vognmændene til mere rentable vogne - samti-dig med, at de får lettere ved at planlægge tidsforbruget
De nye kraftige skærpelser af sanktionsmulighederne for overtrædelse af bl.a. køre- og hviletidsbestemmelserne kraftigt øget behovet for systemer, der kan hjælpe virksomhe-derne - herunder også førerne af lastvognene - til at køre lovligt.
En af de virksomheder, der har en løsning på dette er Volvo, som med sit komplekse flå-destyringssystem DYNAFLEET kan tilbyde vognmændene en god styring af mange for-hold i en moderne transportforretning.
DYNAFLEET har været i brug i en del år efterhånden, men har undervejs gennemgået en store forandringer og udvikles stadigt.
Dagens løsning kan f.eks. hjælpe vognmanden med at mindske kommunikationsomkost-ningerne, fordi man så ikke behøver mobiltelefon til at kommunikere med.
Systemet holder styr på, hvor den enkelte lastvogn befinder sig, hvordan brændstoføko-nomien ser ud på de enkelte vogne, og som noget vigtigt lige for tiden: Systemet kan hjælpe både chaufføren og vognmanden til ikke at overtræde køre- og hviletidsbestem-melserne.
Styrer omkostningerneSamtidig kan DYNAFLEET være med til styre de to vigtigste faktorer i de fleste vogn-mandsforretninger: Brændstofforbruget og lønomkostningen.
DYNAFLEET kan nemlig holde styr på forbruget af arbejdstid - endda hen over den forud-gående weekend, så man kan se, om chaufføren nu også har holdt den lange pause fra arbejdet som man skal i weekenden.
Hvis en chauffør er ved at nærme sig en overtrædelse, kommer der en alarm - ikke blot på skærmen i lastvognen, men også hjemme hos vognmanden og måske endda også ude hos en eventuel disponent hos kunden.
Eksterne brugere kan nemlig også kobles på. Og det er noget, som nok vil interessere rig-tig mange vognmænd, der har trækkere kørende i fast regi hos forskellige speditionsvirk-somheder.
Her vil vognmanden typisk ikke blande sig særlig meget i den daglige planering, der i ste-det foregår direkte mellem chauffør og disponenten hos transportrekvirenten. Kunden kan - alt afhængig af hvor meget af systemet, han får lov til at se - kunne kobles op, så der kan kommunikeres direkte fra transportrekvirentens kontor til vognen.
På den måde kan disponenten også se hvor megen køretid chaufføren hver dag har tilba-ge af den kostbare arbejdstid, der er til rådighed.
Hånd i hankeMed de skærpede sanktionsmuligheder er man nødt til at have kort snor i, hvor der sker ude på vejen. Disponenten kan ikke blot sidde og disponere i blinde og derefter lægge det hele over til chaufføren, som måske kan føle sig presset til at nå en i lovmæssig henseen-de umulig termin.
Mange vognmænd vil nok hellere betale for et sådant systemer end betale store bøder, der i sidst ende kan medføre, at forretningen simpelthen må lukkes.
At man så samtidig kan få bla. brændstofforbruget med, er jo kun yderligere en gevinst, som alle vognmandsforretninger vil tage imod med kyshånd.
Dagens dieselpriser er så høje, at ingen har råd til at spilde olien på uøkonomisk kørsel DYNAFLEET er et oneline system, der kommunikerer ved hjælp af bl.a. GPRS-systemet.
-----