23948sdkhjf

Opgaven er der nu

Michael Svane, der har ansvaret for HTS' transportpolitiske interesser, bekræfter, at der er et problem. Han siger: - Den største, umiddelbart forestående opgave for transporterhvervet helt bredt, er at få et tilstrækkeligt antal kvalificerede chauffører. Der er ingen tvivl om, at den fremadrettede rekruttering til erhvervet skal mangfoldiggøres og styrkes, - og det kan kun lykkes, hvis man går længere ud i periferien og får fat i alle dele af arbejdsmarkedet, der hvor der i dag findes ledig arbejdskraft. Og det vil især sige: blandt mennesker med anden etnisk baggrund end dansk.

Michael Svane, der har ansvaret for HTS' transportpolitiske interesser, bekræfter, at der er et problem. Han siger:

- Den største, umiddelbart forestående opgave for transporterhvervet helt bredt, er at få et tilstrækkeligt antal kvalificerede chauffører. Der er ingen tvivl om, at den fremadrettede rekruttering til erhvervet skal mangfoldiggøres og styrkes, - og det kan kun lykkes, hvis man går længere ud i periferien og får fat i alle dele af arbejdsmarkedet, der hvor der i dag findes ledig arbejdskraft. Og det vil især sige: blandt mennesker med anden etnisk baggrund end dansk.



- Det er vores mål at øge integrationstakten i dansk transporterhverv. Det er en stor og kompliceret opgave, der primært skal klares af organisationerne. Det er deres pligt at sørge for, at der politisk, arbejdsmæssigt og socialt skabes mulighed for øget integration. Og når jeg gør opmærksom på, at det er organisationernes opgave, mener jeg, at det først og fremmest er DTL og ATL, der skal kortlægge hvilke kompetencer, ansvar og opgaver, der kan løses med fremmed arbejdskraft i det danske transporterhverv, og det er organisationerne der skal sørge for, at kommunikere den viden ud til medlemmerne.

Serviceerhvervene godt med

- Serviceerhvervene er faktisk den del af dansk erhvervsliv generelt, der er ret godt med hvad angår integration. Vi har allerede nu på persontransporten et pænt højt antal nydanskere, men når det drejer sig om godstransport, er vi ikke helt så langt. Sagt på en anden måde: godstransporten har ikke udnyttet rekrutteringspotentialet fuldt ud, - der er bestemt plads til forbedring på området.

- Men måske handler det også lidt om, at vi ikke helt har evnet at få den gode historie fortalt godt nok. For faktisk er der virksomheder, hvor integrationen er gennemført, og hvor det fungerer fint med den fremmede arbejdskraft. Men den historie har vi haft lidt sværere ved at få ud i medierne. Det er lidt et spørgsmål om at sige: når kollegaen kan, kan jeg vel også... , og det har vi ikke været helt så gode til. Men jeg kender i hvert fald et par danske transportvirksomheder, der har udenlandske medarbejdere ansat, slutter Michael Svane.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063