23948sdkhjf

DTL kræver kontrol i miljøzoner

Vognmandsorganisation frygter de lovlydige vognmænd bliver sorteper uden en effektiv kontrol og sanktionsmuligheder over for miljøsyndere. Aalborg Kommunes miljøzoneplaner hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik. Ikke mindst fordi Aalborgs oplæg til en miljøzone er langt mere økonomisk realistisk og samtidig ligger tæt op ad den svenske miljøzonemodel, der gælder i fire svenske storbyer.

Vognmandsorganisation frygter de lovlydige vognmænd bliver sorteper uden en effektiv kontrol og sanktionsmuligheder over for miljøsyndere.

Aalborg Kommunes miljøzoneplaner hilses velkommen i Dansk Transport & Logistik. Ikke mindst fordi Aalborgs oplæg til en miljøzone er langt mere økonomisk realistisk og samtidig ligger tæt op ad den svenske miljøzonemodel, der gælder i fire svenske storbyer.



Det fremgår af DTL's høringssvar til Aalborg Kommune, der ønsker at gennemføre et tre-årigt forsøg med en miljøzone i det centrale Aalborg.

- For DTL er det væsentligt, at transportørerne ikke skal forholde sig til mange forskelligartede miljøzoneordninger i Danmark - og i EU. Vi ser det derfor som meget vigtigt, at der sker en ensretning af de kendte forslag til forsøg med miljøzoner i Aalborg, København og Frederiksberg, således at kravene er de samme, og at køretøjerne kun behøver én godkendelse/ mærkat, skriver DTL i høringssvaret.

Seriøs kontrol

DTL betegner det som afgørende, hvis miljøzoneforsøget skal fungere, at der gennemføres en seriøs og løbende kontrol af de tunge køretøjer i miljøzonen.

Hvis ikke lastvogne i zonen ikke tjekkes rutinemæssigt, vil køretøjer, der ikke opfylder miljøkravene køre i zonen alligevel og de vognmænd, der overholder miljøkravene - og måske har investeret i nyt materiel for at overholde reglerne - vil reelt sidde tilbage med sorteper i forhold til de vognmænd, der vælger at ignorere reglerne.


For tidligt

Aalborg Kommune lægger op til at forsøget skal starte allerede 1. november i år.

DTL finder det er urealistisk, blandt andet fordi de berørte transportvirksomheder ikke vil få tilstrækkelig tid til at planlægge og investere i materiel, der opfylder reglerne.

De tekniske krav i forsøget er at store dieselkøretøjer som minimum skal leve op til EURO2-normen, hvilket svarer til alle lastvogne efter oktober 1996.

Køretøjer, der ikke opfylder EURO2-normen skal have eftermonteret et partikelfilter.

Der vil også blive udpeget en transitrute gennem den indre by, for køretøjer, der ikke lever op til minimumskravet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062