Respekt og tillid
Ole Jensen Transport A/S i Lynge lever på høj kvalitet.
Det er slet ikke til at se det på den stille villavej i Lynge i Nordsjælland, hvis man ikke lige ved, at det er her Ole Jensen Transport A/S har domicil.
Her er hverken grusbelagt oplagsplads, dieselstander eller bare antydning af dækaftryk fra lastbiler.
Vognmand Ole Lykke Jensen, 41, bruger ganske vist det meste af sin arbejdsdag bag rattet i en af virksomhedens syv lastvogne. Men lastbilen bliver stående hos en kunde i Hillerød natten over, hvor den bliver losset og læsset.
På det store ryddelige kontor er det Oles lattermilde kone Jean, der styrer papir, telefon og lastbiler.
Ole Lykke Jensen er uddannet automekaniker, men kvittede jobbet hos Opel i 1987 til fordel for en ældre VW LT35 med lad og en aftale om kørsel ved centralen Arena Trans i Hvidovre.
- Min svigerfar kørte som vognmand for Arena Trans og så købte jeg en tidligere Hava-bil for 49.000 kroner. Det var jo en investering, der var til at overse, klukker Ole Jensen.
Ole Jensen ansatte den første chauffør i 1995 og virksomheden beskæftiger i alt otte mand m/k inklusive Jean på fuld tid. Flåden tæller syv lastvogne, hvor de fleste er to-akslede forvogne, men der er også en enkelt trækker-trailer.
- Vi har lige bestilt to nye Scania 94'ere - 2-akslede forvogne, der bliver leveret i januar, fortæller Ole Lykke Jensen.
Vognmandsvirksomheden blev omdannet til et aktieselskab i 1. maj 2000. Bestyrelsen består af Ole Lykke Jensen, Jean Elizabeth Lykke Jensen og Oles bror Kåre Peter Lykke Jensen, der også kører som chauffører i virksomheden.
Loyale kunderVognmandskarrieren var ikke gammel, før Ole Jensen fik krogen i den første faste kunde. Et sted de fleste bliver hængende ganske frivilligt takket være høj kvalitet, pålidelighed og ikke mindst fleksibilitet.
- Jeg skulle køre ferieafløsning i seks uger for Hede-Nielsen A/S, der leverer gasarter på trykflaske. De kunne se at jeg havde arbejdet med gasflasker som mekaniker og så har jeg kørt for dem lige siden, fortæller Ole Jensen.
I dag er det primært Ole Jensens bror Kåre Lykke Jensen, der kører opgaverne for Air Liquide A/S, som virksomheden hedder i dag.
En anden tidlig og loyal kunde var Menu A/S, der producerer designer-boligtilbehør. Senere kom Carlsberg i kundekartoteket, hvor Ole Jensen kørte med EDB-udstyr for bryggerikoncernen.
IT-konsulentEt job som gradvist har ændret karakter i en mildest talt usædvanlig retning.
- Man lærer jo et og andet hen ad vejen, og jeg gik i tre år som ekstern konsulent i Carlsbergs IT-afdeling. Det sidste års tid har jeg siddet i deres IT-helpdesk hver onsdag, fortæller Ole Jensen.
Han lægger ikke skjul på, at han ikke aner, hvordan Jean laver og udskriver en faktura hjemme på kontoret.
- Jeg kan sagtens bruge en pc i dag, men programmer interesserer mig ikke i sig selv. Det jeg laver på Carlsberg. er udskiftning af skærme, harddiske og hardware på deres netværk. Det er lidt specielt og med til at gøre jobbet varieret for mig. Men det er også den slags nicher vi overlever på, fordi det er et område ingen andre, der gør i, siger Ole Jensen.
Matche hinandenOle Jensen Transport har et meget tæt samarbejde med Erhvervs-Transporten A/S, som har været vores partner i mange år.
- De er utroligt fleksible og hjælper os utroligt meget når det kniber og omvendt. Det skal gå begge veje, hvis et partnerskab skal vare ved, fastslår Ole Jensen og fortsætter:
- Det er også utroligt vigtigt, at din samarbejdspartner kan matche dit produkt og vores chauffører, fordi kunden naturligvis forventer den service han plejer at få.
Virksomhedens biler slider hovedsageligt på vejnettet i hovedstadsområdet. Der er dog en enkelt gammel kunde i Århus, LabFlex A/S, som virksomheden jævnligt betjener.
Vognmanden lægger også stor vægt på at biler og chauffører fremtræder ens, når de er ude hos kunderne. Derfor kræver han også, at medarbejderne bruger det udleverede arbejdstøj med firmalogo.
Gode drenge- Grundlæggende er det vores meget gode chauffører vi overlever på. Vi har oplevet at gå gennem et helt år uden, at en eneste ringer og melder sig syg. Det er der meget få virksomheder - ikke bare i den her branche - der oplever. Vi har meget engagerede chauffører. Det er nogle gode drenge, siger Ole Lykke Jensen.
Ole Jensen Transports chauffører står i stor udstrækning selv for den daglige kontakt til kunderne og planlægger selv kørslerne i samarbejde med kunderne uden det går over kontoret i Lynge eller Ole Jensens mobiltelefon.
- Det betyder også meget, at jeg selv kører hver dag og ikke sidder bag et skrivebord og kan det hele, mener Ole Jensen.
- De er afgørende for, at vi kan passe og pleje vores kunder, så godt som vi gør. Vores chauffører giver ikke op, men sørger for at opgaven bliver løst, siger Jean.
Et eksempel på Ole Jensen Transports opfattelse af kundepleje er, at ringer kunden klokken 10 om aftnen med en hasteopgave, så siger Ole Lykke Jensen ikke nej.
- Så suser jeg af sted, fortæller Ole, der har forladt en julefrokost for at køre en flaske ilt ud til et hospital, der var løbet tør.
Et andet eksempel på vognmandsvirksomhedens store fleksibilitet er, at Jean af og til forlader kontoret for at køre en hasteforsendelse til Jylland for kunderne.
PersonaleplejeDet kræver naturligvis en ekstra indsats, at holde fast på gode medarbejdere.
Derfor gør virksomheden også meget ud af personaleplejen.
- Vi ser dem jo ikke til hverdag. Der kan godt gå mere end en måned uden vi ses ansigt til ansigt, fordi de tager bilerne med hjem. Det gør det lidt sværere at holde kontakt, og derfor er vores telefonregninger nok lidt højere end normalt, fordi de ringer til Jean for at få en sludder, fortæller Ole Jensen.
- De er alene hele dagen og har brug en snak og en at læne sig op ad. Det har vi alle sammen. Derfor gør vi også meget ud af den sociale kontakt, siger Jean.
Hun laver hver måned et nyhedsbrev til chaufførerne, hvor der gøres status over, hvad der sker for de forskellige chauffører - både på job og privat. I det seneste nyhedsbrev fortælles blandt andet, at en chauffør er flyttet i ny lejlighed - naturligvis med en hentydning om at der så forventes en snarlig invitation house warming party.
Men hovedindholdet i nyhedsbrevet er oftest af faglig karakter med emner som færdselssikkerhed, indstilling af spejle eller som senest en grundig gennemgang af klippekortet til kørekortet.
- Vi lægger stor vægt på sikkerhed. Vi fik monteret de nye blindvinkelspejle længe før det blev et lovkrav, fortæller Ole Jensen.
Sikkerhed er mere end trafiksikkerhed. Derfor har alle chauffører netop fået tilbudt fjernstyret liftbetjening, så de slipper for at bukke sig ned, hvis de ønsker det. Og der er anskaffet el-løftevogne til alle biler.
- Der er ingen grund til, at de skal slæbe mere end højst nødvendigt, siger Ole Lykke Jensen.
FamilielivOle Jensen erkender, at vognmands/chaufførjobbet gør det svært at have et almindeligt standarddansk familieliv. Derfor lægger begge ægtefæller også stor vægt på fordelene ved den måde familievirksomheden fungerer på.
- Det kunne ikke fungere, hvis ikke Jean var her hjemme. Vores søn Emil på otte år og det giver ro på om morgenen, når han skal i skole og her altid nogen, når han kommer hjem. Hvis Jean havde et fuldtidsjob ude, så ville jeg slet ikke kunne ofre mig så meget, som jeg gør, erkender Ole Jensen.
Tidligere i vognmandskarrieren blev det ikke til mange fridage, og ferier fandtes slet ikke.
- Men det er blevet meget bedre. Jeg kørte tidligere på grønttorvet om lørdagen, men det gør jeg ikke mere. Jeg kører sjældent i weekenden og holder også ferie nu, siger Ole Jensen og spørger Jean:
- Det bliver vel til en tre uger.....?
Svaret er et »Mnjah« - der bliver til et klokkeklart nej, da Ole forsøger sig med et skud på fire uger.
Jean er uddannet kontorassistent i Vejdirektoratet og har tidligere arbejdet for Carlsberg og Scania, inden hun overtog kontoret i ægteparrets virksomhed.
En ordning, som tillader Ole at koncentrere sig om chauffør- og konsulentjobbet, mens Jean tager sig det meste på kontoret.
Hun erkender, at det kan være lidt ensomt.
- Der er mange af vores kunder, jeg aldrig har mødt. Der er ingen personlig kontakt. Men man får alligevel et meget personligt forhold, fordi man taler så meget i telefon med dem. Det betyder til gengæld også, at de er meget mere fleksible, når vi har brug for det, siger Jean og ler.
- Det hjælper nok også lidt på fleksibiliteten hos kunderne, at det er en kvinde i den anden ende, der kan tåle den lidt rå jargon, der er i branchen, siger Ole.
- Det dur ikke, hvis man ikke taler sammen på de samme præmisser og samtidig bevarer en gensidig respekt, siger Jean.
Betroet stilling- Vi ofrer os sgu' for kunderne, det gør vi. Men det ved de også godt, og det giver noget den anden vej. Vi har eksempelvis nøgler og adgangskort til lagre hos flere af vores kunder, så vi kan komme ind om natten. Hvis kunden betror dig og dine medarbejdere adgang til ofte meget værdifulde varer, så kræver det en høj grad af tillid, siger Ole Jensen.
Tillid og respekt er et gennemgående tema, når parret skal forklare, hvorfor kunderne holder fast i Ole Jensen Transport. Både i forhold til kunderne, men også internt i virksomheden.
- Det hele bygger på tillid begge veje. Hvis vi skal levere et stinkskab til 70.000 kroner, så kræver det at vores kunde har tillid til, at det bliver behandlet ordentligt, fastslår Jean.
- Det dur ikke, hvis der kommer en eller anden knallerthjerne i træsko og cowboybukser og afleverer laboratorieudstyr til flere hundrede tusind kroner ved døren. Det er en helt forkert oplevelse for modtageren, siger Ole Jensen.
Et eksempel på virksomhedens evne til at tage ordentligt vare på kundernes ting, er at Ole Jensen Transport kun har trukket på fragtførerforsikringen tre gange i 18 år.
- Den dyreste skade var et bord til 6.000, siger Ole Jensen.
LoyalitetOle Jensen holder ikke bare godt fast i kunderne, men også i sine leverandører.
- Vi skifter ikke leverandør bare for at skifte. Så kan du ikke bestille andet. Vi kører udelukkende Scania og har brugt den samme sælger, John Schultz hos Scania i Ishøj, fortæller Ole Jensen.
Loyaliteten skyldes blandt andet, at det var her Ole Jensen blev taget alvorligt, da han i 1995 ledte efter sin første store lastbil.
- Det var ikke alle steder, man kunne se det seriøse i en temmelig ung vognmand, der ville have noget større. Så derfor handler jeg stadig samme sted - også når jeg har brug for en brugt lastbil. Selvfølgeligt til en rimelig pris, siger Ole Jensen smilende.
- Vi lægger også vægt på at holde udgifterne nede. Vi har et lille bitte lager i Københavns Sydhavn, hvor chaufførerne har sprinklervæske og den slags. Der er ikke noget stort forkromet kontor. Vi er nok lidt gammeldags. P.t. er vi gældfri med bilerne - indtil de to nye kommer. Men vi er jo nødt til at forny vognparken.
Vognparken var oppe på 20 lastvogne for et par år siden. Ole Lykke Jensen lægger ikke skjul på, at der kom rødt på bundlinien i regnskabsåret 2003/2004.
- Vi havde et minus i regnskabet på små 50.000 forrige år. Vi kørte for en stor kunde, der pludselig krævede vi skulle gå ned i pris. Da sagde vi, at det kunne vi ikke og vi har råd til at sælge de biler der skal sælges. Det er ingen fidus for hverken os selv eller for vores chauffører, hvis vi skal til at køre på marginalerne, siger Ole Jensen.
- Vi kører stadig for kunden, der er ingen grund til at smække med døren. Vi kunne bare ikke levere den ydelse de ønskede til den pris.
Ikke billigstKundernes fokus på omkostninger mærkes naturligvis også hos Ole Jensen Transport.
- Vi er absolut ikke de billigste. Vi får tit at vide, at vi er for dyre - især fra de store speditørkunder. Men de bliver alligevel ved med at ringe og booke os. Det kan godt være vi er dyrere, men vi har et produkt, der virker. Vores chauffører kommer ikke hjem med en tredjedel af godset og siger, at de ikke kunne nå det, fastslår Ole Jensen.
Han lægger ikke skjul på, at branchen kan være barsk:
- Jeg ved, at jeg har gode chauffører, og at de er glade for at være her. Vi betaler over tariffen, men jeg ville da gerne betale 150 kroner i timen, men det er forholdene i branchen bare ikke til. Vi skal ligne en million, når vi kommer, og det må ikke koste fem flade ører, griner Ole Lykke Jensen.
-----