Stor, større, størst
Også blandt de knap så store danske transportvirksomheder sker der jævnligt og næsten rutinemæssigt opkøb og sammenlægninger.
Det er den konsolidering, som eksperterne forudså for flere år siden, der er ved at blive til virkelighed. Virksomhederne bliver færre men større.
Det er en udvikling som man måske kan begræde, når man tager de nostalgiske briller på, men der er næppe tvivl om, at det er den vej transport-erhvervet skal gå for at sikre sin berettigelse ? nemlig varetagelsen af jobbet som den effektive gods-leverandør for erhvervslivet, eksporten, forbrugerne og samfundet i det hele taget. Og kravene er enorme. Godset skal leveres til tiden - hver gang trods stigende forstoppelse på vejnettet. Loven skal overholdes til punkt og prikke ? hvis ikke man vil risikere gigantbøder. Det hele skal helst gå lidt hurtigere end sidste gang. Omkostningerne skal holdes nede trods stigende energipriser. Rentabiliteten skal være i top. Miljøet i orden. Personalepolitikken sund ? og etikken uplettet.
Intet under, at virksomhederne føler sig under pres og leder efter nye løsninger og samarbejdsformer. For selv om det synes at være en naturlov, at firmaerne bliver større ? heldigvis med små niche-virksomheder som fine undtagelse ? så er der ingen der siger, at egentligt opkøb og ejerskab er den eneste vej. Netværks-samarbejde er en anden løsning, og der skal blive spændende at se om den løsningen får stærkere vind i sejlene.
-----