23948sdkhjf

Så er der gang i Adblue i Danmark

Hydro Texaco´s anlæg, der er placeret hos Scania Biler A/S i Padborg, var allerede projekteret, da Transportmessen tidligere på året blev afholdt i Herning og har nu været i drift i en månedstid. Hos Hydro Texaco markedsføres AdBlue produktet under navnet Air1? AdBlue, der også er produktnavnet hos producenten Yara, som producerer AdBlue til hele Skandinavien på et stort anlæg i Brunsbüttel.


Shell klar med AdBlue i Padborg

Da olieselskabet Dansk Shell den 23. juni åbnede Nordeuropa største tankningsted for drivmiddel til lastvogne på Lejrvej 4 - 6 i Padborg, etablerede man også en kombineret stander, som kunne anvendes til både at udskænke gasolie og AdBlue. Nu er der også kommet AdBlue i tanken. Dermed behøver lastbilførere, der kører med nye EURO 4 eller 5 lastvogne som behøver AdBlue ikke længere at fortvivle, fordi de ikke kan finde en AdBluetank i Danmark. Tankstationen der er et ubemandet anlæg råder over i alt ni dobbeltstandere, så der kan tankes op til ti lastvogne ad gangen. Den nye tankstation er samtidig det største ubemandede og videoovervågede Shell Truck Diesel Center i Europa.

I løbet af kort tid forventes det at anlægget bliver færdiggjort med bl.a. en parkeringsplads, der har kapacitet til 50 lastvognstog samt et nyt cafeteria og tilhørende velfærdsbygning med badefaciliteter m.v. for lastbilførere.

Statoil på vej med AdBlue-anlæg

Olieselskabet Statoil kan på nuværende tidspunkt levere AdBlue til alle kunder der ønsker det.

- Det skal forstås således, at vi kan levere AdBlue i enten 10 liter dunke eller i 1000 liter IBC (container) over hele landet. Det er jo ikke alle kunder, der kommer forbi Padborg udtaler Connie Thomsen fra Statoil A/S

- Samtidig arbejder vi med at etablere vores første udleveringsanlæg i Padborg. Vi forventer, at anlægget vil være klar til november, siger hun.

IDS venter med AdBlue

Hos Kuwait Petroleum A/S udtaler Markedschef Søren V. Fledelius til e-nyt, at man i olieselskabet, der også omfatter IDS, er afventende med at etablere AdBlue-tankanlæg i Danmark.

- Vi har siden 2003 udvidet antallet af AdBlue installationer til to styk på vores IDS netværk i Sverige, og tilsvarende tester vi på vores netværk i Benelux. Vi følger udviklingen tæt, men indtil videre har efterspørgslen i Danmark ikke været større end, at vognmænd har kunnet forsynes via dunke leveret til deres hjemmeadresse. Derudover trækker vi på erfaringerne fra vores kollegaer i udlandet med hensyn til det praktiske og ikke mindst kundernes ønsker og behov, så vi sikrer os det rigtige set-up, når efterspørgslen når et større omfang end for nuværende, siger han og tilføjer:

- I takt med en større udbredelse behovet for AdBlue hos danske- som internationale vognmænd vil vi tilbyde det på en eller flere af vores stationer i Danmark og tilsvarende også på resten af vores europæiske netværk siger Søren V. Fledelius.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063