Next Stop: Budapest..
Denne gang er det Budapest Ferihegy Lufthavn, der er på menuen. Og den 26. august kunne Københavns Lufthavne melde, at de var blandt de fem, der er udvalgt til at gå videre i den endelige budrunde, der slutter den 2. november.
Det betyder, at Københavns Lufthavne nu skal kæmpe mod det britiske British BAA, det tyske Fraport og Deutsche Bank, Hochtief AirPort og Hochtief AirPort Capital, samt det ungarske investeringsselskab Wallis.
I samme runde røg tilsvarende en række oprindelige deltagere ud ? nemlig blandt andre et spansk investeringskonsortium, det italienske Aeroporto di Venezia og investeringsselskaber, Macquarie Airports Holdings, Ferrovial Infrastructuras sammen med Goldman Sachs International, og det tyrkiske Tav Tepe Akfe Ventures.
Strategisk godKøbenhavns Lufthavne finder, at Budapest Ferihegy er en lufthavn med stort potentiale og en strategisk god beliggenhed mellem det gamle øst og vest i Europa.
Samtidig er også det ungarske luftfartsselskab Malev for tiden genstand for en licitation, der efter alt og dømme bliver vundet af et konsortium omkring det russiske KrasAir, der dermed vil gøre Malev til ?brobygger? i luftfartens infrastruktur mellem Europa og Rusland. Så der vil være nok at tage af?
Sandsynligvis slutter Københavns Lufthavns ekspansionstrang ikke med Budapest ? der er flere privatiseringer på gang, blandt andet i Slovakiet, hvor lufthavnene i Bratislava og Kosice flager med ?til salg-skilt?.
Det er dog endnu uvist, om København er med dér også..
-----