Ja tak til Aalborg-modellen
Overordnet set kan DTL anbefale regelsættet i det nordjyske forsøg og foreslår, at Arbejdsgruppen med alle de berørte parter fortsætter arbejdet helt frem til evalueringen af forsøget til sin tid.
De nordjyske regler svarer godt til reglerne i fire koordinerede miljøzoner i svenske byer
- For DTL er det væsentligt, at transportørerne ikke skal forholde sig til mange forskelligartede miljøzoneordninger i Danmark ? og i EU. Vi ser det derfor som meget vigtigt, at der sker en ensretning af de kendte forslag til forsøg med miljøzoner i Aalborg, København og Frederiksberg, således at kravene er de samme, og at køretøjerne kun behøver én godkendelse/ mærkat, lyder det fra vognmandsorganisationen.
Lidt for tidligt
Aalborg kommunen ønsker at gå i gang allerede 1. november, men den dato finder DTL urealistisk. Også af hensyn til de berørte transportvirksomheder, der skal have tid til at foretage de fornødne forberedelser og investeringer.
Miljøzoneforsøget vedrører den indre bydel, hvor de store dieselkøretøjer som minimum overholder Euro 2-normen - det vil sige lastbiler fra efter oktober 1996. Køretøjer, der ikke opfylder det krav, må bruge en transitrute gennem byen eller påmontere et partikelfilter. Der bliver også mulighed for dispensation i forsøgets første år.
Høringsfristen er nu udløbet, og kommunen er i gang med at behandle de indkomne svar.
-----