DFDS fastholder fremgang
DFDS har fået en stærkere position på det russiske fragtmarked, ligesom rute-køb og samarbejdsaftaler har styrket DFDS, som tillige har haft en fremgang på fragten både på Nordsøen og Østersøen. Rederiet venter at fastholde et årsresultat før skat på 225 mio. kr., selv om man gør opmærksom på, at et fortsat højt olieprisniveau vil påvirke omkostningsniveauet mærkbart.
Antal transporterede lanemeter fragt steg med 6 pct. i halvåret. Aktivitetsniveauet for ruterne på Nordsøen var generelt stigende på baggrund af øget kapacitet gennem indsættelsen af fem ro/ro nybygninger og en robust markedsudvikling understøttet af introduktionen af vejskat i Tyskland. BelgoBridge blev efter et utilfredsstillende første halvår omlagt til en space charter-aftale i samarbejde med det belgiske rederi Cobelfret. Samarbejdsaftalen med det oversøiske rederi MACS førte ligesom i første kvartal til stigende mængder for DFDS Tor Lines ruter mellem Benelux og England, oplyser DFDS
I Østersø-området er konkurrencepresset fortsat højt som følge af overkapacitet i landtransportsektoren, men aktivitetsniveauet blev forbedret noget i andet kvartal. Udviklingen for trampaktiviteterne i Lys- Line og LISCO betegnes som tilfredsstillende i første halvår om end markedet er begyndt at udvise en vigende tendens.
Russisk samarbejdeDFDS indgik i første halvår et samarbejde med det russiske rederi SOVCOMFLOT, som siden 2002 har drevet en ro/ro-fragtrute med to skibe mellem St. Petersborg og Kiel. I forbindelse med DFDS? indtræden i et konferencesamarbejde under navnet SCF DFDS Line indsætter DFDS et skib på ruten. Samarbejdet omfatter endvidere agenturvirksomhed i St. Petersborg og Kiel. I juni 2005 påbegyndte LISCO anløb af Baltiysk i Kaliningrad med et ro/pax-skib ved forlængelse af den eksisterende rute mellem Klaipeda og Karlshamn.
DFDS indgik desuden tidligere på året en forhåndsaftale med Rosmorport, en del af det russiske Transportministerium, om driften af en jernbanefærgeforbindelse mellem de russiske havne Ust Luga og Baltiysk og den tyske havn Sassnitz. Ruten forventes at blive åbnet medio 2006.
EuroBridgeFor at forbedre serviceniveauet og styrke markedspositionen for EuroBridge, som forbinder Sverige og Belgien og er en af DFDS Tor Lines største fragtruter, har DFDS den 18. august købt 66% af den belgiske traileroperatør Halléns NV. Selskabet har en årlig omsætning på omkring EUR 47 mio. DFDS? aktiekøb sker som led i et generationsskifte i Halléns NV. Handelen afventer endelig godkendelse fra konkurrencemyndighederne. Halléns? vigtigste kundegruppe er bilindustrien, herunder Volvo Logistics. Halléns er samtidig en væsentlig kunde på EuroBridge. Købet af Halléns skal således også ses i sammenhæng med DFDS Tor Lines satsning på industrielle logistikløsninger til bilindustrien.
Nordsøen-ruteDFDS overtog den 14. juni 2005 Cobelfrets fragtrute mellem Gøteborg i Sverige og Killingholme i England. Killingholme ligger lidt nord for DFDS? egen havneterminal i Immingham. Købet sker for at forbedre serviceniveauet for DFDS Tor Lines aktiviteter mellem Sverige og England. Rutens nye navn er HumberBridge og besejles af indchartret tonnage. I forbindelse med overtagelsen blev anløbshavnen i England ændret til Immingham. DFDS har for en periode på ti år time-chartret to ro/ro-skibe med en kapacitet på hver 3.343 lanemeter. Skibene, der bygges i Kina, leveres ultimo 2007 og primo 2008. Skibene er særligt velegnede til tungt papirgods og planlægges indsat på DFDS Tor Lines rute ?AngloBridge South? mellem Gøteborg, Sverige, og Tilbury, England. Siden juli 2005 begyndte ruten at transportere blandt andet 800.000 tons papir om året for StoraEnso, oplyser DFDS.
-----