23948sdkhjf

Stærk samling skal klare konkurencen

Øgede forventninger til fremtiden og en erkendelse af, at konsolidering og koncentration i større enheder ? også i shipping-erhvervet - er kommet øverst på dagsordenen, har gjort, at otte shippingselskaber, alle ejet af United Shipping & Trading i Fredericia fremadrettet opererer under fællesnavnet Shipping.dk A/S og dermed sikrer sig en kollektiv platform for fremtidige aktiviteter.

Den daglige ledelse i Shipping.dk A/S varetages af Anders Christian Larsen (38), Køge og Lars Hoffmann (34), Fredericia.

- Vi er ret sikre på, at det vi gør nu er det helt rigtige på det helt rigtige tidspunkt, forklarer Lars Hoffmann. - Udviklingen på shippingmarkedet i Danmark såvel som i udlandet ? og ikke mindst vore egne kunder ? kræver at kunne samarbejde med store virksomheder, der er i stand til at løse alle typer af opgaver, selv de mest komplekse.

- Det er vores mål, at vi med sammenlægningen under et firmanavn, får den gennemslagskraft i markedet, det fokus om du vil, som vi mener, tilkommer en shippingvirksomhed med vores størrelse.

- Branding som begreb er oppe i tiden. Men et godt og genkendeligt navn, der er nemt at huske for kundekredsen, er blot én af flere forudsætninger for at øge sin markedsandel. Men det er de bekendt med i Shipping.dk:


Markedsføring betyder alt

- Vi ved, at markedsføring er essentielt, og vi har aktuelt brugt mange ressourcer på markedsføring af navneændringen, som vi naturligvis forventer vil resultere i større synlighed og øget salg.

- Vi startede allerede for to år siden med at sammenlægge to af virksomhederne, nemlig Lillebælt Shipping og Julius Mortensen Shipping. Siden har markedet udviklet sig yderligere, og nu er det tid at foretage et totalt navneskifte og forene alle otte shippingvirksomheder under samme flag.

- Shipping.dk A/S gik i luften den 1. september. Vi har kontorer i Fredericia og Køge, der fungerer som samlingspunkt for vore aktiviteter i henholdsvis Vest- og Østdanmark. Koncernen, der er 100 procent dansk ejet, havde i 2004/2005 en omsætning på knap ni milliarder kroner. Vi er 600 medarbejdere på verdensplan og repræsenteret i næsten alle verdensdele. Vores styrke ligger afgjort i stor fleksibilitet, at vi er investeringsvillige og har en kort kommandovej til vores ejer.


Opvinde for dansk skibsfart

Det kommer nok ikke bag på ret mange, at dansk skibsfart for tiden er inde i smult vande.

De seneste 2-3 år har været særdeles lukrative for erhvervet, som globalt nyder stor anseelse. Der er bud efter danske skibe til at løse alle slags transportopgaver til vands, og danske besætninger har også et godt ry. Resultaterne er heller ikke udeblevet:

De store rederier, der repræsenterer erhvervet her i landet, skovler penge hjem, men de mindre firmaer bidrager også godt til indtægterne, - og aktiekurserne stiger støt.

- Og skal vi fortsætte vækstraten, er vi nødt til konstant at lytte til kundernes krav og tilpasse os markedet, også selvom vi oplever opvind nu, understreger Lars Hoffmann.

- Men det er min opfattelse, at vi altid har været gode til at lytte til kunderne, - og være fleksible, siger Lars Hoffmann.

Hårdt arbejde

- Det seneste års tid har vi været igennem et omfattende strategiarbejde. Vi har foretaget en lang række nødvendige omstruktureringer affødt af den verden vi befinder os i. Der er behov for større enheder i vores branche lige så vel som i mange andre brancher. Marked og kunder kræver fremadrettet samarbejdspartnere, der er i stand til at tilbyde totale transportløsninger til kunderne på en måde, så kunderne føler tryghed ved at overlade hele transportlinjen til shippingfirmaet.


Globaliseringen

Men der sker hele tiden en udvikling.

- Kundekredsen består i dag af et godt mix af danske såvel som udenlandske producenter. I takt med at danske og udenlandske fabrikker grundet globaliseringen har flyttet en del af produktionsapparatet til andre lande, så har vores kundekreds også ændret struktur. Man kan sige, at der er sket et skred i kundesammensætningen i de senere år, - det vil sige, at nogle har forladt os mens andre og større kunder er kommet til.

- I tilgift er vi også presset af lastbilerne, der efter vores mening slider unødvendigt hårdt på miljøet, ikke mindst når de gennemfører ekstremt lange transporter som for eksempel fra Skandinavien til Sydeuropa. Der var det måske mere rimeligt, hvis kunderne overvejede søfragt.

Styrket konkurrenceevne

Shipping.dk transporterer alt, lige fra løsvarer - som for eksempel træpiller - til stykgods og projektlaster.

? Vi har ikke specialiseret os på noget felt, siger Lars Hoffmann, - vi følger markedet, og ser, hvor det bringer os hen. Vi kan omstille os hurtigt, og kan derfor påtage os en hvilken som helst transportopgave, kunden måtte have, - og vi følger lasten til dørs.

- Vore forventninger til fremtiden er, at sammenlægningen til én større enhed vil styrke vores konkurrenceevne betydeligt. Shipping.dk er den eneste shippingvirksomhed i Danmark, der har 75.000 kvadratmeter pakhuse. Via Shipping.dk?s terminaler i Køge, Aabenraa, Kalundborg eller Fredericia kommer varerne hurtigt ind på det danske marked og derfra videre ud til modtageren, hvad enten destinationen er Øst- eller Vestdanmark. Vi er de eneste, der har pakhuse og terminaler i så mange danske havne, - hvilket er til stor fordel for producenterne. Og vi har en flåde bestående af otte moderne coastere, som opererer over hele verden.


Benhård konkurrence

Konkurrencesituationen inden for dansk skibsfart adskiller sig ikke fra andre erhverv.

Den er benhård. - Vi befinder os i et stærkt konkurrencepræget marked, hvor vi dagligt slås om opgaverne, bekræfter Lars Hoffmann. - Og det vil vi også gøre i fremtiden.

- Vi regner med at kunne forbedre vores markedsposition ved at forenkle organisationens struktur og samle alle virksomheder under ét navn. På den måde får vi også frigjort flere ressourcer til markedsføring af den samlede virksomhed.

- Det er vores ambition at løfte vor position betydeligt i forhold til i dag, fortsætter Lars Hoffmann. - Vores program går ud på at fortsætte med at udvikle det produkt, der hedder konceptløsninger, således at den del af vore aktiviteter får langt større omfang og betydning, end den har i dag.

- Vi skal også opprioritere operatørvirksomheden, - det vil sige indchartering af tonnage, og endelig er det vores plan at finpudse og videreudvikle det produkt, der hedder projektlaster, - der omfatter transport af alt ?ualmindeligt? gods, herunder blandt andet vindmøller, store maskindele og lignende.

- For så kommer fleksibiliteten i Shipping.dk først rigtig til sin ret.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063