Danske havne taber gods
Sund økonomi i danske erhvervshavne, men behov for øget konkurrenceevne over for udenlandske konkurrenter
De danske havne har været under lup hos Transportministeriet, Erhvervsministeriet og Konkurrencestyrelsen. Resultatet er en ’sygejournal’, der viser at generelt er helbredstilstanden god i den danske havne.
Rapporten ’Vækst i danske havne’ er udarbejdet på baggrund af undersøgelser af 120 erhvervshavne. Det er dog især de 20 største, der er har fået mest opmærksomhed.
Generelt er konklusionen at havnene er økonomisk sunde og velfungerende forretninger.
Men konkurrencen fra nærtliggende udenlandske havne er hård og de danske havne mister gods, fordi de udenlandske havne er bedre og især hurtigere til flytte gods mellem skib, jernbane og lastbil. En helt afgørende faktor i den internationale konkurrence.
- Vi synes rapportens konklusioner er interessante, og vi har fået meget at arbejde videre med, udtaler formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredericia.
Rapporten fremhæver også at der er mere konkurrence i de udenlandske havne, bl.a. fordi havnene også selv må tilbyde service og godshåndtering, og dermed bedre kan disponere arbejdsstyrken mellem forskellige ydelser. Noget danske havne er forhindret i, da den danske havnelov forbyder havnene at udbyde en række tjenesteydelser.
Rapporten fremhæver nødvendigheden af at danske havnene specialiserer sig, hvis de skal klare sig fremover, og kun de største havne vil kunne deltage i den internationale konkurrence.
- Vi anerkender selvfølgelig, at ikke alle danske havne kan være internationale trafik- og godshavne, men noterer også rapportens bemærkninger om, at også de mindre havne har en stor betydning for den regionale og lokale erhvervsudvikling, udtalaer Uffe Steiner Jensen.
-----