Norge på vej mod længere lastvognstog
Også i Norge arbejdes der på at få indført modulvogntog på det overordnede vejnet. De norske tømmervogntog har allerede lov til at køre med en totallængde på 22,00 meter.
Samtidig er Norge med udgangen af 2006 blevet pålagt at sætte vogntogslængden for almindelig forvogn-hængerkombinationer ned fra 19,00 meter til det i EU gældende 18,75. Det er ikke populært og vil give problemer for bl,a. container- og vekselladsvogntog, som transporterer to 7,82 m lad ad gangen.
I Norge er påhængsvogns-kærrer ikke særlig velegnede på grund af de snoede og bakkede veje, så man ser frem til at kunne køre videre med rigtige hængervogntog.
Nu er myndighederne imidlertid ved i stedet at kigge nærmere på et forslag om lade de norsk registrerede lastvognstog køre med en totallængde på 19,50 meter.
Forslaget skal udelukkende gælde norskregistreret materiel. Tilsvarende er man i Norge begyndt at kigge nærmere på forholdene omkring de ultrakorte sættevognstrækkere på tre aksler, som har akselafstande helt nede på 2,5 m., og som anvendes til at trække 13,6 meter lange trailere.
Med 16,50 meters totallængde som er gældende inden for EU, er der nemlig stort set kun plads til en toakslet trækker som trækkraft, og det er ikke nogen god kombination i vinterhalvåret på de norske veje.
I Norge har man en særregel, som gælder rullende materiel fra før 1997, og som betyder, at sættevogntog må have en samlet totallængde på 17 meter.
Vegdirektoratet har foreslået at man får denne regel til at gælde alle sættevognstog uanset alder, så man til fordel for trafiksikkerheden kan anvende treakslede trækkere med lidt længere akselafstand.
-----