23948sdkhjf

Det skal ikke kunne betale sig at køre ulovligt

- Og som udgangspunkt skal man overholde landet lovgivning. Sådan siger DTLs direktør Erik Østergaard i en kommentar til i e-nyt i går

- Og som udgangspunkt skal man overholde landet lovgivning. Sådan siger DTLs direktør Erik Østergaard i en kommentar til i e-nyt i går



Her fremkom mange vognmænd med deres frustration i forbindelse med de kommende stramninger af sanktioner m.v. ved overtrædelse af færdselsloven og reglerne om køre- og hviletid.

- Branchen har længe sagt, at det ikke skal kunne betale sig at køre ulovligt, siger DTLs direktør.

På årets DTL generalforsamling fyldte netop dette forhold en del. I sin beretning sagde formanden vognmand Anker M. Jensen bl.a.: - Vi bestemmer altså selv graden af den politiske indflydelse, som vi vil have. Indflydelsen hænger nøje sammen med resultaterne af de jævnlige tungvognskontroller, som desværre ikke viser, at vi helt har forstået alvoren bag politikernes og samfundets krav til os. De negative resultater, der nærmest har været til dumpekarakterer, har allerede resulteret i konkret politisk handling.

Direktør Erik Østergaard siger videre til e-nyt: - Resultaterne fra de afholdte tungvognskontroller, har også medvirket til stramningerne. Vi har hos DTL den holdning, at der er en række fornuftige tiltag i den nye lovgivning. Men der er også forhold, hvor man fra myndighedernes side er kammet helt over. Vi har haft foretræde for retsudvalget, hvor vi har givet udtryk for de forhold i den nye lovgivning, som vi har fundet urimelige. Man må dog ikke glemme, at der har været et politisk flertal for lovgivningen, og at det derfor har været op ad bakke, når vi har forsøgt at påvirke beslutningstagerne.

- Man har fra politisk hold lagt sig meget fast på, at man vil have gennemført denne lovgivning. Man skal heller ikke overse, at visse vognmænd kan takke sig selv for, at reglerne bliver strammet.

- Vi har dog også allerede modtaget mange positive tilkendegivelser fra medlemmer, der ser frem til, at konkurrencen kan ske på mere fair betingelser. Generelt er vores medlemsskare godt tilfreds, også selv om der er forhold hvor man er gået over gevind. Fra DTLs side har vi ydermere gjort det, at vi har informeret meget om reglerne i det sidste nummer af DTLs blad transport & logistik, siger Erik Østergaard.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078