23948sdkhjf

X-steering - et hit i trailerverdenen

Det unikke styresystem til traileraksler vinder frem af flere grunde - en af dem er prisen

Det unikke styresystem til traileraksler vinder frem af flere grunde - en af dem er prisen



Hos platz & boelslund a/s i Haderslev er man godt tilfreds med, at man for knap et års tid siden blev Renders-importør.

Den belgiske trailerproducent har nemlig inden for det sidste år lanceret det unikke styre-system X-steering, som man har sørget for at få patentanmeldt.

- Fordelene ved X-steering frem for de øvrige kendte systemer, som bl.a. benyttes på de fleste citytrailere, er til at få øje på, siger de to brødre Jens Erik og Jørgen Platz til Trans Inform.

For det første sporer akslerne hele tiden nøjagtigt, så man er sikker på, at hjulene kører i det samme spor uanset, om vognen kører fremad eller baglæns. Det betyder også, at man altid er sikker på at kunne køre tilbage et sted, hvor man er kørt ind.

Den nøjagtige sporing ved X-steering medfører således et meget lille dækslid og desuden er der næsten ingen modstand i hjulene, når styringen træder i kraft.

Prisen er et andet vigtigt forhold ved X-steering, fremhæver de to brødre.

- Merprisen for en to-akslet trailer med X-steering sammenlignet med en trailer med to helt faste aksler, ligger i et niveau på ca. 30.000 kr.

Egen drejekrans

Det unikke ved systemet er, at hver styrende aksler sidder på sin egen drejekrans, og at man i stedet for en stangforbindelse anvender et wiresystem, der sørger for at transmittere bevægelserne fra sættevognsskamlen og hen til en ekstra drejekrans, som sidder midt i mellem de styrende aksler.

Fra denne ekstra drejekrans styres de to aksler henholdsvis foran og bagved imod hinan-den ved hjælp af en fast stangforbindelse.

Er der tale om en treakslet trailer, er den midterste aksel fast. Den ekstra drejekrans er monteret i chassiset midt mellem første og tredje aksel og er dermed fuldstændig uafhæn-gig af aksler og ophæng.

Ved at anvende wireforbindelse henne omkring kingpinnen opnår man, at trailerne kan bygges med en seks cm. lavere svanehals. Altså får man mulighed for at lave en større indvendig lastehøjde i traileren. Og da alle ønsker en optimering af trailernes kapacitet, er det en meget stor fordel.

I stedet for citytrailere

I praksis medfører anvendelsen af X-steering, at mange trailerkøbere nu anskaffer sig trai-lere med standardlængde på 13,6 meter med X-steering, hvor de tidligere ville have købt en lidt kortere citytrailer med f.eks. to aksler.

X-steering gør det nemlig muligt at køre ind på steder, hvor det ellers kun kan lade sig gøre at komme med de lidt kortere citytrailere.

Med X-steering får man leveret Renders trailere, der har en længere akselafstand i bogien, så den forreste aksel sidder så tilpas langt fremme, at man kan opnå en bedre vægtforde-ling.

Det er der ofte behov for, når man kører med en to-akslet trækker foran og f.eks. udfører distributionskørsel, hvor vognen bliver læsset af bagfra.

Hos platz & boelslund har man allerede haft kunder som har bestilt denne type trailer på grund af muligheden for bedre akseltryksfordeling.

Anvendes dækstørrelsen 435 x 50 R 22,5, der er singlehjul, kan der køres med ti ton ak-seltryk på en to-akslet trailer. platz & boelslund har netop leveret tre forskellige udgaver af nye Renders-trailere med X-steering til Sønderjyllands Fragt Service, der har fået en to-akslet version med gardin-overbygning til distributionskørsel.

DLG har fået leveret tre treakslede med gardinopbygning, der skal benyttes til leverancer af foderstoffer direkte til landbrug, og transportfirmaet Søren & Jens i Odense har fået le-veret et nyt toakslet Renders chassis opbygget med en SOR blomster-kølekasse og har X-Steering på én aksel. Denne trailer har netop en højere indvendig læssehøjde sammenlig-net med f.eks. en citytrailer med stangforbundet styring.

Skræddersyede løsninger

I indeværende år forventer man hos platz & boelslund a/s totalt at afsætte 75 til 80 nye trailere, der fordeler sig over hele spektret fra containerchassiser over gardintrailere til kø-letrailere.

De to brødre er også indehaver af Brdr. Platz Karosserifabrik A/S, som er hjemsted for platz & boelslund. Karosserifabrikken løser mange opgaver med specialudstyr og særlige kundetilpassede løsninger på de nye trailere.

- Vores styrke er nemlig, at vi kan lave det som mange leverandører af standardtrailere ikke vil beskæftige sig med. Derfor får vi også flere og flere kunder. Mange vognmænd har jo ofte fået en bestemt transportopgave, fordi de lige netop kan løse den ved at tænke an-derledes og måske få skræddersyet deres køretøjer til opgaven, lyder det fra Jens Erik og Jørgen Platz.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049