Da verdens største vindmølle blev flyttet
Transporten af blot bundsektionen lød på en samlet vægt på 334 ton, en længde på 37 meter, en bredde på 7,5 meter og en totalhøjde på ikke mindre end 8,60 meter.
Når det gælder transport af vindmøller Give Sværgods med helt i front,
Seneste har firmaet klaret transporten af flere tårnsektioner til verdens største vindmølle. Sværgodsdisponent Erik Madsen fortæller, at der var tale om fire sektioner.
Alene bundsektionen, der ses på billedet var 24 meter lang. Den havde en diameter på 7,50 meter samt en vægt på 262 ton. Dertil kommer blokvognes vægt, så i alt havde transporten af bundsektionen en samlet vægt på 334 ton og en længde på 37 meter, en bredde på 7,5 me-ter og en totalhøjde på ikke mindre end 8,60 meter.
Til at udføre transporterne havde den midtjyske sværgodstransportør samlet en Goldhofer blokvogn med 20 aksler pendelaksler. Blokvognen blev trukket af en Scania 164 8x4 blok-vognstrækker med konverter.
Materiel nokGive Sværgods råder over et større antal pendelaksler, fordelt på i alt 170 af Nooteboom Scheuerles system og 26 THP pendelaksler fra Goldhofersystemet, så man behøvede ikke at lade andre transporter holde stille, mens transporterne af de store tårnsektioner fandt sted, selv om der skulle anvendes mange pendelaksler på én gang.
Transporten fandt sted i Sverige, hvor de fire tårnsektioner blev kørt fra produktionsstedet til en havn, hvorfra delene blev fragtet videre til Tyskland.
Give Sværgods råder i alt over 115 blokvogne af forskellige fabrikater, hvoraf langt den stør-ste del er fra Nooteboom Scheuerle.
-----