Historisk udflytning til ny DFDS-terminal
Oslo-båden har været et fast element i bybilledet, kendt og elsket ? og kun få norske skridt fra Nyhavn. Men med i billedet var også den tunge godstrafik, der hører med til en sund færgedrift. De store vogntog passede ikke helt til Københavns indre by ? og nu er man så rykket en sømil nordpå i en helt ny og moderne terminal på Dampfærgevej i Søndre Frihavn med gode forhold for både passager, biler og godstrafik. Her lå tidligere den gamle Frihavnen station ? indtil den blev flyttet. Stationen genopføres på den kommende Amerika Plads lige i nærheden.
Så det var et historisk øjeblik da prinsesse Alexandra forleden under overværelse af bl.a. trafikminister Flemming Hansen og overborgmester Jens Kramer Mikkelsen indviede den nye DFDS Terminal, som Københavns Havn A/S har opført. Terminalen betyder udflytning af Oslo-båden til Sdr. Frihavn, efter at DFDS har brugt den kendte anløbsplads på Kvæsthusbroen ved Sankt Annæ Plads siden 1860?erne.
Tre skibeDen nye terminal betyder bedre forhold - især for de 800.000 rejsende til og fra Norge.
Hovedaktiviteten i DFDS Terminalen bliver passagertrafikken til Oslo, men der bliver også anløb af en fragtrute til Litauen. Senere på måneden, den 22. september, åbnes en ny rute Gøteborg-København-Gdansk. DFDS forhandler p.t. med Polferries om at flytte ruten København-Swinoujscie til terminalen. Polferries har i dag anløb ved Ndr. Toldbod.
Afstanden til og fra City er lidt længere end fra den gamle terminal ved Sankt Annæ Plads. Til gengæld er den nye terminal meget tæt på to S-tog stationer og har bedre opmarchplads til biler. DFDS Seaways har indgået en aftale med HUR (Hovedstadens Udviklingsråd) om ekspresbusser. På 12 minutter bringes passagererne til Kgs. Nytorv. På DFDS? regning. I øvrigt kan man gå langs vandet fra terminalen ind til Nyhavn og Kongens Nytorv.
Grunden ved den tidligere terminal ved Sankt Annæ Plads har Københavns Havn solgt til staten, og her bygges fra oktober 2004 et nyt skuespilhus. Skråt overfor det nye Operahus.
Havnen er bygherreTerminalen er opført af Københavns Havn, som jo også er arealudvikler. Således er man ved at skabe et helt nyt kvarter bag terminalen, hvor en enkelt ejendom, "Kobbertårnet", på 16 etager er færdig, og for øjeblikket bygges lejligheder og hotellejligheder.
- Arkitekterne har tegnet i et moderne skandinavisk design - her er lyst og venligt. Det "lyse" og "venlige" er gode signaler, når man skal tage imod - eller sige farvel og på gensyn - til havnens og byens gæster", siger overborgmester Jens Kramer Mikkelsen, formand for bestyrelsen i Københavns Havn A/S.
Entreprenører er MT, Højgard og NCC og arkitekt er 3xNielsen.
Selv om man er flyttet væk fra Amalienborg og Kvæsthusbroen (efter sigende havde dronningen bemærket, at man faktisk kan høre færgens hjælpemotorer i dagtimerne ? Oslo-bådene Pearl of Scandinavia og Crown of Scandinavia producerer elektricitet svarer til en by på 4.-5.000 indbyggere) betyder det ikke, at miljøkravene er blevet mindre.
De to Oslo-både er derfor forsynet med katalysatorer, der begrænser udslippet af både svovl og kvælstof-ilter. Og under indsejling og ophold i havnen bruges der en speciel fuelolie med meget lavt svovlindhold, ligesom hjælpemotorerne skal være lyddæmpede i havn. Og bundmalingen er fri for tin.
På DFDS terminalen er der plads til tre skibe, 1.800 passagerer, 400 biler eller 100 trailere pr. anløb.
-----