23948sdkhjf

Udenlandske lastbiler får lov at køre med større totallængde

Danske lastvogne skal indrette sig efter danske regler, mens udenlandske lastbiler tilsyneladende godt kan køre i Danmark efter de regler, der er gældende i deres hjemlande - selv om de derved overtræder dansk lovgivning. Det er den opfattelse man får, når man hører om eksempler som det følgende:

En dansk autotransportør kørte indtil en gang i efteråret 2003 nye køretøjer hjem fra det sydlige Europa, men så overgik opgaverne til en stor udenlandsk autotransportør.

Årsagen var, at ordregiveren meddelte, at der skulle køres med flere enheder ad gangen -hvilket ikke kan lade sig gøre efter dansk lovgivning.

Da den danske vognmand meddelte det, fik han at vide, at han jo så måtte gå hjem og få loven lavet om. Det havde han selvfølgelig ingen mulighed for, og måtte se sig slået ud af den udenlandske autotransportør.

Man kan i Danmark nemlig ikke dispensere fra de gældende længdebestemmelser for almindeligt delbart gods, under hvilken kategori nye biler eller nye lastbilchassiser hører hjemme.

Til grin

Nu over et halv år efter kan den danske vognmand kun føle sig godt til grin, fordi den udenlandske transportør kører nærmest frit ind i Danmark med laster, der har betydelig overskridelse af de danske længdebestemmelser, og det vel at mærke uden, at det har fået konsekvenser. Som det fremgår billedet her på siden, er denne transportør ved hjælp af nogle smart udrustede trailere f.eks. i stand til at laste to små lastvognschassiser ind i en nedbygget trailer, idet længdebestemmelserne lige overskrides en god meter ud af bagenden.

For den udenlandske transportørs vedkommende må man sige, at de er kreative i deres transportløsninger, der i øvrigt sikkert er tilladt i Tyskland. Problemet er lovgivningen, enten må den være harmoniseret med de øvrige EU-lande på området, så danske transportører ikke står dårligere end kollegerne i de øvrige EU-lande. Eller også har man en anden lovgivning, der til gengæld også er gældende for alle, uanset nationalitet. Og så skal man håndhæve denne lovgivning, så danske transportører, der agter at overholde reglerne, ikke blot er til grin.

Hvor er etikken

Man kan som udenforstående undre sig over, at kunden ikke forlanger, at leverandørerne overholder gældende regler i de lande, hvor opgaverne skal udfyldes.

Men måske gælder den etik og moral, der i øjeblikkes tales så meget om i transportkredse, ikke på dette felt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066