23948sdkhjf

Stor aktør inden for specialtransporter - med kun én lastvogn

En stor femakslet blokvognstrækker er faktisk den eneste lastvogn i DSV transport - resten af flåden er vognmandsejet

En stor femakslet blokvognstrækker er faktisk den eneste lastvogn i DSV transport - resten af flåden er vognmandsejet



Selv om koncernen ikke er så synlig indenfor området specialtransporter, er DSV Transport faktisk en stor aktør på dette marked.

At firmaet ikke umiddelbart er så synligt, kan nok tilskrives, at virksomheden kun råder over en enkelt trækkende enhed. Det er til gengæld en femakslet blokvognstrækker, der er den største Scania lastvogn, som kører i Danmark.

Resten af flåden udgøres af vognmandsejede trækkere, som enten kører med DSVs maskintrailere eller med eget materiel.

Hos DSV Transports afdeling for special- og sværgods i Øm syd for Roskilde er der altid tryk på. Kørslen i afdelingen, der hører under DSV Miljø, har Jens Lundgaard som chef og styres af kørselsdisponenterne Flemming Rasmussen, Morten Højbjerg og Jesper Thorning Jensen, mens Lisette Rasmussen tager sig af det administrative.

Thorning Jensen siger til Trans Inform, at der aldrig er to ens dage.

- Den ene dag udfører vi f.eks. 30 specialtransporter, den næste dag er det måske i omegnen af 80, fortæller han.

Morten Højbjerg og Jesper Thorning Jensen har begge en fortid som chauffør, den ene med maskintransporter som speciale. Derfor har de et meget indgående kendskab til, hvad der foregår ude hos kunderne og ude på vejene.

Generelt er transporterne opdelt i maskinflytninger, grænseoverskridende specialtransporter og i nationale specialtransporter mellem Jylland-Fyn og Sjælland.

Uden for arbejdstid

Maskinflytningerne udgør en stor del af virksomhedens opgaver.

Det er typisk flytninger af entreprenørmaskiner, der står på en site og skal flyttes til en anden site uden for arbejdstid.

Ved at gøre det på den måde kan maskinføreren ofte starte med sin maskine på et nyt job den følgende morgen uden at skulle bruge dyre arbejdstimer på flytningen. Der er kun få store udbydere på Sjælland inden for dette segment, og DSV Transports afdeling er blandt de tre største.

Senest har man overtaget en hel del flytninger for NCC, med hvem man har indgået en større samarbejdsaftale.

På Sjælland er det ret få entreprenører, der selv anskaffer sig maskintrailere og blokvognsmateriel til flytning af egne entreprenørmaskiner. Entreprenørerne er måske mere omkostningsbevidste og vælger i stedet at trække på professionelle transportfirmaer.

Inden for de grænseoverskridende special- og sværgodstransporter er det alle mulige og umulige opgaver man støder på.

Vender hurtigt

Transporterne går rent geografisk stort set til alle områder, hvortil man kan køre eller sejle.

- For tiden er der ofte mangel på udgående laster. Til gengæld er det altid nemt at få last hjemad, fortæller Morten Højbjerg, bedre kendt under navnet Mulle.

- Men i løbet af et par måneder er det måske stik modsat.Opgaven er jo at få lastet de dyre køretøjer på så stor en del af turen som overhovedet muligt - der ligger den store udfordring.

På transporterne mellem landsdelene trækker man bl.a. på afdelingen i Vejle, der sælger alle typer transporter inden for området tippeladsgods og tilknyttede transportopgaver. Mange entreprenører som får leveret grusprodukter har ofte også entreprenørmaskiner, der skal flyttes. Derfor er der også et højt aktivitetsniveau indenfor det område, når sæsonen ellers er rigtig i gang.

Hos specialtransportafdelingen hos DSV Transport er man også meget optaget af, hvordan det udvikler sig med den nye bekendtgørelse om særtransport.

Det at søge transporttilladelser er en stor del af det administrative arbejde hos afdelingen. Med kunder over alt i landet - og når man både har registrerede køretøjer og blokvogn, skal der ansøges mange forskellige steder.

Rod med følgebiler

Det vil betyde en stor forenkling, hvis der bliver færre ansøgningssteder, som så til engæld vil få endnu bedre indsigt i problematikken med de overdimensionerede transporter.

Det er ét forhold i forslaget til den nye bekendtgørelse, som Morten Højbjerg og Jesper Thorning Jensen langt fra er enige i: Det er punktet følgebil, hvor der er lagt op til at man skal have følgebilseskorte ved transporter med en bredde på mere end 3,50 m på almindelige veje, mens der først skal være følgebil ved en bredde på mere end 4,00 m på motorveje.

Det kan give fjollede situationer, når en del af transporten foregår på motorvej, mens der er almindelige vejstrækninger i begge ender - så måske skal følgebil køre med på hele strækningen alligevel.

Kører man over lange strækninger, hvor motorvejsstrækningen er langt den største del, er det måske hensigtsmæssigt nok. I så fald skal der blot benyttes to forskellige følgebiler - en i hver ende.

Indtil kunderne har vænnet sig til det, vil det i begyndelsen kunne give noget bøvl, fordi følgebilskravet måske bliver nedsat fra de nu 4,00 m i bredden til allerede ved 3,50 m i bredden.

Transport af entreprenørmaskiner vil i fremtiden i mange tilfælde kræve følgebilseskorte, hvis forslaget bliver en realitet.

Opfølgning hos kunden

- Kunderne er i højsæde, så det er altid muligt at få fat i en af medarbejderne i afdelingen. En af os har altid vagt, og det er vel at mærke døgnet rundt, siger Morten Højbjerg.

- Den der går sidst hjem om aftenen starter også om morgenen, så der ikke opstår flimmer i disponeringen. Kunderne skal have en god service, og det transportarbejde vi skal udføre skal være i top. Sker der fejl et par gange, ja så kan man være sikker på, at kunden ikke ringer tredje gang. Der er som regel kontant afregning i transportbranchen, siger Jesper Thorning.

Han bruger en del tid på at besøge kunderne for at se, om de får den service, de har behov for, og om der eventuelt ligger nye opgaver og venter.

Morten Højbjerg benytter sig mere af telefonen, når kunderne skal kontaktes:

- Indenfor mit felt kender vi stort set kunderne, og ofte er det et spørgsmål om gensidig tillid for at man er med, når der bliver forespurgt på transportløsninger.

- At arbejde i denne afdeling, kræver at man har en vis interesse for dette område i transportsektoren og et praktisk kendskab ellers ville det ikke gå, slutter Morten Højbjerg.



Hvem ejer egentlig DSV Transport A/S

Med salget af DSV Miljø A/S fulgte også blandt andet DSV Transport A/S, som er det tidli-gere DSV Transport A/S - Skuldelev og DSV Transport A/S - Holbæk.

De to selskaber er fusioneret og hedder nu DSV Transport A/S.

De nye ejere af DSV Miljø A/S er et såkaldt equity selskab, der hedder Triton. Og Triton er en kreds af kompetente personer (17), der kanaliserer kapital til nyinvesteringer fra inve-storer som Sal. Oppenheim, Inter IKEA, Swiss Re, AXA, Viktoria Versicherung/ ERGO Trust, Liechtenstein Global Trust, KfW, The World Bank og Fennia.

Koncernen har en tegnet kapital på 650 mio. euro og har base i henholdsvis London, Frankfurt og Stockholm.

Tritons foretrukne investeringslande er Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Østrig og Schweiz.

Udskillelsen af DSV Miljø A/S og dermed DSV Transport A/S, betyder også, at denne transportvirksomhed ejermæssigt nu ikke længere er i familie med DFDS Roland Munch A/S og DFDS Transport A/S, der begge er 100 ejede af det børsnoterede selskab DSV A/S.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078