23948sdkhjf

ACC holder afstand - et rigtigt sikkerhedstiltag

Alle er enige om, at der skal gøres en ekstra indsats for at undgå ulykker med lastbiler. Moderne teknik kan give en stor hjælp, chaufførens opmærksomhed kan skærpes ? og de to ting tilsammen kan give færdselssikkerheden et løft.

Således kan mange uheld undgås, hvis der blev holdt en fornuftig afstand til de forankørende. Desværre er lastvognsførere ofte tilbøjelige til at køre med al for kort afstand hen til den forankørende.

Efter at den uundværlige tempostat - eller cruisecontrol, som nogen kalder den - er kommet til, er problemet ikke blevet mindre.

Under kørsel på specielt motorvejsstrækninger, hvor tempostaten ?bare? bliver sat til en bestemt hastighed, er problemet nærværende. Både Mercedes og MAN har allerede gjort noget ved problemet og nu er Volvo også godt i gang.

Således har Volvo lanceret sit ACC system (ACC står for Adaptive Cruise Control, der umiddelbart kan oversættes til dynamisk konstantfartholder), der ud over at klare fastholdelsen af hastigheden også automatisk sørger for, at vognen holder en bestemt afstand til de forankørende.

I modsætning til systemerne fra MAN og Mercedes, aktiverer Volvos ACC ikke driftsbremserne, når der pludselig opstår en situation foran vognen, som kræver bremsning.

Volvo har i stedet valgt at lade systemet påvirke motorbremse og retarder. Hvis der er behov for mere bremsekraft, gør en kraftig advarsel chaufføren opmærksom på, at nu skal der gribes ind, driftsbremsen skal i brug. Eller måske skal chaufføren styre uden om forhindringen.


Teknik fra kampfly

Alarmen virker både akustisk og som en indikator i speedometeret. Teknikken til Volvos ACC er hentet fra kampfly. Det menneskelige øje har nemlig svært ved at måle hastighed, specielt på objekter, der bevæger sig mod øjet. Det kan radaren derimod, takket være den såkaldte doppler-effekt.

ACC er faktisk i stand til at kontrollere ikke færre end tolv forskellige køretøjer på samme tid i feltet foran lastvognen. Systemet vælger et køretøj som mål. Kommer der et andet køretøj ind mellem målet og lastvognen, ændrer systemet målet, hvis det nye køretøj sænker hastigheden til under det, som målet kører med.

ACC angiver en sikkerhedsmargen på f.eks. 3 sekunder, hvorefter systemet opretholder denne afstand ved at styre motorens gasgivning og ved at benytte motorbremsen og eventuel retarder, når der er behov for en reduktion i hastigheden.

Kører man ind i et sving og ACC ikke længere kan se målet, så registreres det, at vognen er på vej ind i et sving fordi sideværts accelerationer også registreres. ACC-systemets hukommelse bliver derefter aktiveret, så systemet fastholder den tidligere hastighed, selv om målet forsvandt.


Ser også holdende biler

ACC er konstrueret så det virker på alle de ekstrabremser som Volvo tilbyder på FH og FM modellerne.

Det omfatter såvel motorbremsen (VEB), EPG modtryksmotorbremsen, VCB kompressionsmotorbremsen og hydraulisk retarder.

ACC er samtidig så hensigtsmæssigt konstrueret, at eventuelt parkerede køretøjer også ses.

Hvis ACC observerer en parkeret vogn indenfor 30 m foran lastvognen, træder bremsefunktionen i kraft. Fra Volvos side fremhæves det, at den største effekt opnås på Volvo lastvogne med VEB (Volvo Engine Brake), I-shiftgearkasse og en hydraulisk retarder.

For at give et brugbart indtryk af hvordan ACC fungerer, har Volvo netop afholdt et arrangement på Stora Holms Trafikövningsplats nord for Göteborg, hvor der var lejlighed til at prøvekøre ACC på et lukket baneanlæg.

Man lod to lastvogne, begge med ACC, køre bag en personvogn rundt på banen. En tur rundt på Stora Holms bane gav en fin følelse af hvordan ACC sørgede for at holde korrekt afstand til den forankørende, ligesom systemet viste sin kunnen i svingene.

For at gøre det hele mere realistisk havde Volvo en ekstra personbil, der på langsiden kom og overhalede de to lastvogne for derefter at trække ind mellem den forankørende personvogn og den forreste lastvogn.

Først da den overhalende personbil nedsatte hastigheden voldsomt, reagerede ACC og aktiverede tilsatsbremserne på lastvognen.


Synlig afstand

Fra tidligere test med blandt andet Mercedes med radarsystemet, savnede jeg at kunne se afstanden i meter hen til den forankørende. Selv om Volvo hævder, at måleenheden er underordnet. Det kan lige så godt være i sekunder, siger Volvos teknikere. Men det er alligevel med til at give en præventiv virkning, at man som fører af et tungt lastvognstog kan se, at der nu kun er 20 meter til det forankørende lastvognstog. Og den målefunktion bør være der hele tiden ? uanset om systemet er aktiveret eller ej. For ACC kan selvfølgelig deaktiveres, så chaufføren selv kan bestemme afstanden.

Jeg kan selv med mine få erfaringer fra forskellige testkørsler kun anbefale vognmændene at købe systemet. Det er ikke noget man skal tænke på om fem år, for det gælder alle trafikanters sikkerhed. Systemet burde selvfølgelig også allerede være tilgængeligt på alle biler, personbiler som varevogne og lastvogne ? og måske ligefrem være et lovkrav.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063