23948sdkhjf

Banedanmark igangsætter ambitiøst projekt til forbedring af togdriften

Omfattende modernisering af jernbanen i Aarhus påbegyndes

Den 31. marts 2025 indleder Banedanmark en omfattende ombygning af jernbaneinfrastrukturen i Aarhus. Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Aarhus H står over for en gennemgribende modernisering og opgradering, så den bliver klar til både det nye signalsystem og nye eltog. Samtidig får selve stationen også en makeover, så de kommende år bliver det lidt af en byggeplads, udtaler transportminister Thomas Danielsen (V).

Projektet, der strækker sig over de næste to år, omfatter:

  • Elektrificering af sporene.
  • Udskiftning af det gamle analoge signalsystem med et nyt digitalt system.
  • Fornyelse og hastighedsopgradering af sporene.

Projektchef Helle Thambo fra Banedanmark understreger, at ombygningen af Aarhus H er ikke bare omfattende, men også vigtig. 

- Vi kommer blandt andet til at ombygge spor, installere nyt signalsystem og elektrificere på samme tid, og det vil på sigt være godt for både passagererne og miljøet. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden, siger Helle Thambo.

Målet er, at der fra slutningen af 2026 kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, hvilket vil resultere i en mere klimavenlig og effektiv togdrift.

Projektet vil også forbedre de logistiske muligheder, da en moderniseret jernbaneinfrastruktur kan understøtte mere effektiv og miljøvenlig transport af gods på banen i Jylland.

Togtrafikken vil blive kraftigt påvirket under ombygningen. 

  • I resten af 2025 vil man opleve en reduktion af togtradikken på omkring 50 procent. 
  • I 2026 vil der være en tre måneder lang spærring af sporene mod Hinnerup/Langå, og en to ugers totalspærring i starten af året under idriftsættelsen af det nye signalsystem.

FAKTA

Det udfører Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:

  • Omfattende fornyelse af spor, sporskifter, afvanding mv.
  • Visse mindre hastighedsopgraderinger
  • Et nyt spor på Aarhus H (spor 8), som muliggør to tog samtidig ved perron i spor 7
  • En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
  • Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
  • Forskellige broarbejder som skal skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
  • Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
  • Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
  • Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.
  • I to uger i starten af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret under idriftsættelsen af det nye signalsystem, og der vil i stedet blive indsat togbusser.

Kilde: Banedanmark

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078