23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Optimisterne har klaret sig bedst gennem krisen

De speditions- og logistikvirksomheder, som er kommet bedst gennem corona-krisen, har overvejende haft et optimistisk syn på fremtiden. De ser mange muligheder og relative færre trusler end deres kollegaer. Og det kan man ganske enkelt spore i virksomhedernes økonomiske resultater.

Sådan lyder en af de overraskende konklusioner i den undersøgelse, som Danske Speditører præsenterede på online konferencen Fremtidens Logistik 2021 i onsdags. Undersøgelsen er udarbejdet af konsulentvirksomheden 3-Top blandt medlemmerne af Danske Speditører, og  den giver et unikt indblik i, hvordan COVID-19 har ramt branchen.

- Her under corona-krisen har der været nok af trusselsbilleder, men som en af respondenterne i undersøgelsen sagde: ”Hver trussel er som bekendt også en mulighed”, fortalte Susan Helles og Jørgen Eriksen fra 3-Top, da de gennemgik undersøgelsen.

Der er en superliga

Mens en stor del af speditørerne har haft det svært under corona-krisen (faldende omsætning for 57% og faldende indtjening for 53%), har 30 procent klaret sig entydigt godt: De har både oplevet en stabil eller stigende omsætning og en stigende indtjening.

Der er en overvægt af store virksomheder, som har klaret sig entydigt godt; men der er også en del virksomheder (16%), som på trods af fald i omsætningen, alligevel har været i stand til at opretholde eller øge indtjeningen.

De bedste af disse – i undersøgelsen omtalt som superligaen – er blevet grundigt interviewet for at få en dybere forståelse af, hvorfor de har klaret sig godt.

Helt klare styrker

- Denne her superliga har nogle helt klare styrker og karakteristika, som vi kan lære noget af, sagde Susan Helles.

- Vi kan lære af dem, som har haft en stigende omsætning; men det er lige før vi kan lære mere af dem, der har haft en faldende omsætning og alligevel klaret sig godt.

Udover at se mere optimistisk på trusler og muligheder er de bedste speditions- og logistikvirksomheder innovative og mere villige til at udvikle deres forretning i nye retninger for at bevare deres position på markedet. De konkurrerer mere på kvalitet og værditilførsel i deres leverancer end på pris.

Risikospredning er godt

- De har også en vis risikospredning i deres kundesammensætning med en blanding af både små og store kunder, og så har de indgået langsigtede kontrakter med flere af deres kunder, forklarede Susan Helles.

- De har flere ”produkter på hylderne” og har kunder inden for flere forskellige brancher.

- Undersøgelsen viser tydeligt, at de virksomheder, der har klaret sig godt, også har brugt tid og energi på at støtte deres kunder og leverandører under corona-krisen. Det er interessant at se, at mange af dem har en lokal forankring. De har mange kontorer. De er tæt på kunderne – i bogstavelig forstand.

Andre typiske vinder-træk er:

  • De har et forandringsberedskab
  • De bruger deres erfaring fra andre kriser.
  • De har en stærk virksomhedskultur og en loyal medarbejderstab, der er villig til og evner at omstille sig.
  • De foretrækker at investere sig ud af krisen frem for at spare.
  • Korte beslutningsveje.
  • De har en hurtig reaktionsevne og er hurtige til at træffe beslutninger.
  • De kan hurtigt omstille deres forretningsprocesser til hjemmearbejde.

Digitalisering

Den øgede digitalisering ser alle de udspurgte virksomheder som et stort trusselsbillede.

- Det skaber øget sårbarhed som risiko for hacking og problemer med systemer, der skal spille sammen, fortalte Susan Helles.

- Superliga-virksomhederne ser ikke kun trusler, men også muligheder i IT. De vil rigtig gerne kunne tilbyde flere IT-services til kunderne og have en bedre og øget kommunikation. Nogle anser det som en styrke at få integreret nogle af kundens processer ind i deres egne IT-systemer, sagde hun.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109