23948sdkhjf

Mærsk mangedobler overskud - logistikafdeling med kæmpevækst

Mærsk har i første kvartal af 2021 tjent 16,8 milliarder kroner. 

Under coronapandemien har danske Mærsk oplevet en ekstra stor efterspørgsel på fragt af containere.

Det har i første kvartal 2021 bidraget til at give stor vækst i såvel omsætning som indtjening. Det viser containerrederiets regnskab for perioden.

Overskuddet lander på 16,8 milliarder kroner. Det er en mangedobling i forhold til året før, hvor overskuddet lød på 1,3 milliarder kroner. Samtidig er det ifølge Mærsk ny rekord for transportkæmpen i ét kvartal.

- A.P. Møller-Mærsk har leveret en exceptionel stærk indsats i første kvartal med et rekordstort overskud. Den høje vækst og profitabilitet var drevet af solid efterspørgsel på tværs af Ocean, Logistics og Terminals. Stærk efterspørgsel har medført flaskehalse og mangel på kapacitet og materiel, hvilket har drevet fragtraterne op på rekordniveauer," siger Mærsk-topchef Søren Skou i regnskabet.

Stor vækst i logistik-divisionen

Logistikenheden, Logistics & Services, fortsatte den i forvejen stærke vækst og omsætningen voksede med 42 procent i første kvartal, mestendels drevet af organisk vækst, men også gennem opkøbene af Performance Team og KGH Customs Services. 

Resultatet af primær drift (EBITDA) voksede 201 procent til 1.269 mio. kr. (USD 205 mio). sammenlignet med 421 mio. kr (USD 68 mio) i første kvartal sidste år. Omsætningen var godt 12,67 mia. kr. (USD 2045 mio.). 

Logistikdivisionen er dermed den Mærsk-afdelingen med næsthøjest omsætning. Der er dog fortsat langt op til Ocean-divisionen, der primært dækker rederiforretningen, som trækker det tunge læs. Her endte omsætningen på over 58 mia. kr., hvilket er godt tre-fjerdedele af den samlede omsætning i koncernen. 

- Vores fokus er fortsat på den langsigtede transformation af A.P. Møller - Mærsk og vi prioriterer vores kunders behov for integrerede logistikløsninger. Strategien er blevet yderligere bekræftet i første kvartal, og dialogen med vores kunder handler i stigende grad om langsigtede, værdibaserede partnerskaber frem for  kortsigtede her-og-nu løsninger. Det er grundstenen for en fortsat stabil vækst i A.P. Møller - Mærsk, siger Søren Skou.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078