150 rederier i global appel: Tving os til at sænke CO2-udslip
Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer nu med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries. Blandt underskriverne er mange danske rederier.
Det oplyser brancheorganisationen Danske Rederier
I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:
- Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
- Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
- Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025.
I Danmark møder initiativet massiv opbakning. Blandt andre har A.P. Møller - Maersk, Torm, Norden, Maersk Tankers og DFDS skrevet under, ligesom Danske Rederier har skrevet under.
- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.
Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:
- A. P. Møller - Maersk
- Bunker Holding Group
- Danish Ship Finance
- Danish Shipping
- DFDS
- Global Maritime Forum
- Maersk Broker
- Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
- Maersk Tankers
- Norden
- Port Esbjerg
- Port of Aarhus
- Torm
- Unifeeder
- ZeroNorth
- Ørsted