23948sdkhjf

150 rederier i global appel: Tving os til at sænke CO2-udslip

Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer nu med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries. Blandt underskriverne er mange danske rederier.

Det oplyser brancheorganisationen Danske Rederier

I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:

  1. Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
  2. Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
  3. Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025.

I Danmark møder initiativet massiv opbakning. Blandt andre har A.P. Møller - Maersk, Torm, Norden, Maersk Tankers og DFDS skrevet under, ligesom Danske Rederier har skrevet under.

- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.  

Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.

Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:

  • A. P. Møller - Maersk
  • Bunker Holding Group
  • Danish Ship Finance
  • Danish Shipping
  • DFDS
  • Global Maritime Forum
  • Maersk Broker
  • Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
  • Maersk Tankers
  • Norden
  • Port Esbjerg
  • Port of Aarhus
  • Torm
  • Unifeeder
  • ZeroNorth
  • Ørsted
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079