23948sdkhjf

Chaufførmangel tvinger vognmand til at sælge ti lastbiler

ESIG Transport i Brørup har solgt ti lastbiler, fordi virksomheden ikke kan finde chauffører til at køre dem. Det skriver arbejdsgiverforeningen ATL i et nyhedsbrev.

Igennem længere tid har ESIG Transport måtte hyre fremmede vognmænd til at køre for sig, selv om virksomheden selv havde lastbiler, der holdt stille, fordi der ikke var chauffører til at køre dem.

Den situation holdt ikke i længden. Derfor blev ti lastbiler solgt fra, og en række faste kunder fik besked på, at de måtte finde en anden vognmand, som kunne fragte deres gods.

- Det er ikke noget, vi synes er sjovt; men vi kunne ikke gøre andet, siger Kristian Jensen, direktør i ESIG Transport.

Virksomheden fra Brørup kører stykgods og kurertransport. Tidligere havde virksomheden 90 chauffører ansat, nu er der omkring 70 chauffører.

- Konkurrencen om chaufførerne er intens. Det kræver en særlig indsats både at fastholde eksisterende chauffører og ansætte nye, siger Kristian Jensen.

- Nogle chauffører ønsker ikke at arbejde 10-11 timer om dagen, som det ofte kræver. Andre vil gerne arbejde længe og tjene mange penge, men det må de ikke mere.

ESIG Transport har altså taget konsekvensen af chaufførmanglen og droslet ned.  Virksomheden gør ellers selv en aktiv indsats for at holde liv i fødekæden til branchen. Lige nu er der ansat 14 lærlinge, og der er en god kontakt til det lokale AMU-center.

ATL: Mange leder forgæves
Fra december sidste år til maj i år har 38 procent af alle vognmænd rekrutteret forgæves efter chauffører, viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Ifølge styrelsen har virksomhederne inden for transportbranchen rekrutteret forgæves 3.900 gange. Værst er situationen i Sydjylland og på Fyn.

- Det er voldsomme tal, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

- Der findes ikke en eneste vognmand, som synes, det er sjovt at sige nej til kunder; men det er den situation, som mange står i lige nu på grund af mangel på chauffører.

- Vi er i en meget hård konkurrence med andre brancher, som også mangler arbejdskraft. Vi skal gøre en ekstraordinær indsats for at tiltrække chauffører – både de unge og de lidt ældre; men vi risikerer, at ikke engang det er nok, lyder det fra ATL-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078