DHL er klar til at køre uden emissioner
Deutsche Post DHL Group og Volvo Trucks har underskrevet en samarbejdsaftale om at fremskynde skiftet til køretøjer med nul emissioner. Det skal ske ved at indsætte i alt 44 elektriske Volvo-lastbiler på forskellige ruter i Europa.
Der er tale om elektriske udgaver af de mellemstore lastbilmodeller Volvo FE og Volvo FL, der skal bruges til pakkeleveringer i byområder. Brugen af tungere elektriske lastbiler er også en del af planen på længere sigt.
DHL har besluttet at begynde med elektriske-lastbiler i Storbritannien, og de første lastbiler er allerede bestilt. DHL Parcel UK har bestilt seks, mens DHL Freight har foreløbig besluttet at tage to i brug. Det vil resultere i en årlig besparelse på næsten 600 ton CO2 og næsten 225.000 liter diesel.
Kunderne efterspørger
- Vi er forpligtet til at imødekomme kundernes stigende efterspørgsel efter grønne og bæredygtige løsninger, forklarer Pablo Ciano, Executive Vice President for Corporate Development hos Deutsche Post DHL Group.
- I DHL har vi også selv et mål om netto nul-emissioner i 2050.
- Som logistikserviceudbyder er omstillingen af vores bilflåde en vigtig løftestang til at hjælpe os med at undgå CO2-emissioner. Flere af vores divisioner vil drage fordel af denne aftale med Volvo Trucks, siger han.
Forsøg i London siden 2020
En vigtig faktor i DHL's beslutning om at fremskynde overgangen til nul-emissionskøretøjer skyldes den positive erfaring, man har haft med at bruge en elektrisk Volvo-lastbil i London siden november 2020. Bilen er blevet brugt til at levere varer til West End shoppingdistriktet. Køretøjet var den allerførste fuldt elektriske kommercielle tunge lastbil, der blev brugt til bylogistik i Storbritannien.