23948sdkhjf

El-biler samler pant ind i Aarhus

City Logistic indleder samarbejde med Dansk Retursystem

Det er godt for klima og miljø at pante, og et nyt samarbejde mellem Dansk Retursystem og City Logistic i Aarhus skal vise, om el-biler kan stå for pantindsamlingen i byen og dermed spare CO2-udledning fra transporten.

City Logistic kører ind i byen med varer, men i stedet for at køre tomme ud af byen tager de nu pantsække med fra byens restauranter, hoteller og kontorer.

Transporten foregår i el-varevogne, og dermed bliver der sparet både CO2- og partikeludledning - og trængslen i byen lettes.

- Det er en win-win for alle parter. Vi har ikke el-lastbiler i vores vognpark endnu, og ved at lade City Logistic stå for den del af turen, der foregår inde i byen, kan vi udnytte kapaciteten bedst muligt, siger Dansk Retursystems chef for Supply Chain, Helle Frost-Larsen.

- Vi har et mål om at reducere vores CO2-udledning, og samarbejdet her ser vi som et skridt på vejen.

Pantsystemet løfter klimaopgave

Sækkene fra kunderne i Aarhus afleveres til Dansk Retursystems i en trailer, der står ved City Logistics hub på Aarhus Havn. Derfra køres de til optælling og sortering på Dansk Retursystems fabrik i Løsning. Herefter bliver materialerne sendt til genanvendelse, så de kan blive til nye dåser og flasker.

Pantsystemet løfter i sig selv en klima- og miljømæssig opgave og var sidste år med til at spare klimaet for udledning af 210.000 tons CO2.

Samarbejdet med City Logistic i Aarhus skal vise, om det kan være en god løsning at lade andre stå for indsamlingen inde i byerne, både i forhold til klima, trængsel og effektivitet.

- Vi har i forvejen rigtig gode resultater fra Lyngby og Roskilde Kommune, hvor vi står for levering af varer fra forskellige leverandører ind til byen, siger Casper Svensson, der er grundlægger af City Logistic.

- Vi kører mindre end der blev kørt før, og på den måde giver det gode resultater både i forhold til trængsel, partikeludledning og CO2. Vores samarbejde med Dansk Retursystem har yderligere den faktor, at vi nu kan have fyldte biler begge veje, og det giver rigtig god mening i vores grønne forretningsmodel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125