Blue Water Shipping: Norge skal bære omsætningen i Hirtshals
Hos det store logistikforetagende Blue Water Shipping, er tilstedeværelsen i Hirtshals af stor vigtighed, for her gælder det firmaets forbindelser til især det norske og det nordatlantiske marked. Det mener direktør for reefer-road-segmentet Bent Rasmussen.
- Vi ser havneudvidelsen som værende vigtig. For det betyder adgang for flere større skibe, og det kan underbygge ro/ro aktiviteterne, som vi jo arbejder meget med, siger han til Søfart.
Han har i en tidligere artikel sidste år beklaget sig over manglende ro/ro aktiviteter i havnen. Men det er blevet bedre.
- Vi ser også banetransport som virkeligt interessant. Vi har togforbindelse hele vejen ned i Europa, og når godsterminalen i Hirtshals engang kommer til at fungere, vil det jo være helt perfekt, siger han.
Ny terminal i Larvik
Han ser meget frem til, at godsterminalen i Hirtshals kan komme i gang, også fordi der faktisk her i maj måned åbner en ny lignende terminal i Larvik:
- Så er forbindelsen jo som skabt til at sende gods ned gennem Danmark via bane. Godstransport på banen er noget handicappet af en terminal, der ligger stille, og der er vist ikke rigtigt fundet en operatør til linjen fra Hirtshals og til Aalborg, siger han.
- Vi har en situation i Norge, hvor vejnettet er stærkt belastet af tung trafik. Samtidig mangler der chauffører på grund af krigen i Ukraine, og endelig er brændstofpriserne steget.
Så jernbanemuligheden ser jeg som en stor mulighed for at få gods fragtet ned gennem Jylland til Europa, siger han.
I 2021 overtog Blue Water Shipping køle/frys-divisionen fra Lauritzen i Esbjerg, og her har også overtaget en lang tradition for at transportere køle/frysevarer ud i Europa på jernbane, forklarer Bent Rasmussen.
Derfor mener Bent Rasmussen også at man i samarbejde med andre kan etablere regelmæssig transport ad jernbane ud af Hirtshals.
Shortsea virker
Han mener, at der er en fremtid for shortsea-trafik til og fra Hirtshals:
- Hirtshals får en stærk position med udvidelsen. Det vil sætte yderligere skub i den udvikling godstransporten over havnen er inde i. Vi arbejder selv på et nyt potentielt samarbejde med et norsk linjerederi, men det kan jeg ikke komme nærmere ind på nu, siger han til Søfart.
Hirtshals får en stærk position med udvidelsen. Det vil sætte yderligere skub i den udvikling godstransporten over havnen er inde i. Bent Rasmussen, direktør, Blue Water Shipping
Udvidelsen af havnen vil ifølge Bent Rasmussen skabe fremdrift på flere fronter. Det handler om selve anlægsfasen, som vil give øget aktivitet i en lang periode, det handler om flere kajmeter, som betyder muligheden for større skibe, som kan blive liggende længere, når presset på havnens plads øges, og der bliver øgede muligheder for opbevaring af bulk på havnen.
- Det vil alt sammen gøre Hirtshals til et dynamisk sted, der så vil tiltrække mere aktivitet, også for de øvrige virksomheder, siger han.
Blue Water Shipping bemander kontoret i Hirtshals lidt efter behov. I øjeblikket sidder tre-fire medarbejdere på kontoret i Hirtshals, men det øges efter behov og skibsanløb.
Godt havnemiljø
Bent Rasmussen har kun ros tilovers for det miljø der er på havnen og blandt de tilstedeværende virksomheder:
- Der er stor åbenhed og dialog med ledelsen på havnen, og det er af virkelig stor betydning, at der er et godt samspil. Det giver et godt forretningsklima, og det er mit indtryk, at den nye ledelse er ret kommercielt rettet, og det er godt for virksomhederne, for vi skal jo leve af at være til stede på havnen, siger Bent Rasmussen.
Spændende udvikling
Generelt er Bent Rasmussen, at Hirtshals kan blive et rigtigt godt og dynamisk knudepunkt for skibstrafik til og fra Norge.
- Det er lige nu svært at sige, hvordan det hele udvikler sig, men den nye havn vil give nye muligheder. Også den grønne udvikling på havnen er med til at sætte fokus på havnen, siger han til Søfart.
En milliard-virksomhed
Blue Water Shipping A/S er en dansk transport- og logistikvirksomhed med hovedkontor i Esbjerg stiftet i 1972 af Kurt Skov. Omsætningen i 2021 var 6,7 millarder kroner, hvilket er en fremgang fra året før på ca. en milliard kroner. Antallet af medarbejdere er over 1600. Udover at levere til søs benyttes også land- og lufttransport.