CMA CGM bestiller seks methanoldrevne containerskibe
CMA CGM har bestilt sine første methanol-drevne skibe til levering i 2025. Der er i første omgang tale om seks 15.000 TEU dual-fuel methanol-drevne skibe, og er en del af selskabets ambition om at være CO2-frie i 2050. Det skriver gCaptain.
Sammen med ordren på de seks methanol-skibe har CMA CGM også bestilt ti dual-fuel LNG-skibe.
Mærsk er med et mulehår skubbet af tronen som kongen på havet
Mærsk er også i markedet for methanoldrevne containerskibe og øgede tidligere på året ordrebogen med 12 skibe bestilt hos Sydkoreas Hyundai Heavy Industries med leveringer planlagt i 2024 og 2025
CMA CGM lurer på investering i de dyreste dual-fuel containerskibe til dato
CMA CGM begyndte at investere i dual-fuel LNG-drevne skibe i 2017 og selskabet oplyser ifølge gCaptain, at motorerne på skibene allerede er kompatible med BioLNG afledt af biomethan eller syntetisk metan. I øjeblikket består CMA CGM's "e-methan ready" flåde af 29 skibe i drift med planer om 77 skibe inden 2026.