Nej tak til kilometerafgift på lastbiler
Dansk Erhverv melder sig nu også ind i koret af brancheorganisationer, der ikke støtter lovforslaget om kilometerafgift til den tunge transport.
Det fremgår af brancheorganisationens høringssvar til lovforslaget, som Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, står som underskriver af.
Går ud over konkurrenceevnen
Ifølge Dansk Erhverv er lovforslaget om en kilometerbaseret vejafgift fra 2025 en ekstraskat i milliardklassen på vejgodstransporten.
- Transporten bliver dyrere og vil føre til tab af konkurrenceevne for danske vognmænd og generelt gøre det dyrere for erhvervslivet at drive virksomhed, hvilket dermed svækker Danmarks generelle internationale konkurrence. Vejafgiften er samtidig meget dyr i administrationsomkostninger og nedbringer sektorens CO2-udledning relativt lidt. Forslaget mangler tillige grundlæggende elementer, der hjælper den grønne omstilling på vej, lyder det fra Jesper Højte Stenbæk.
Han tilføjer, at danske lastbiler i dag udleder omkring 1,7 mio. ton CO2 ud af de cirka 47 mio. tons CO2, der samlet udledes i Danmark. Lastbilerne udgør derfor en mindre, men ikke ubetydelig andel (3,6 procent) af det samlede danske klimaaftryk.
- Det er derfor afgørende, at der gennemføres en grøn omstilling af sektoren for at nå de ambitiøse klimamål, men det skal ske på en måde, der ikke går ud over sektorens konkurrenceevne og økonomiske levedygtighed. Desværre opstiller lovforslaget ikke en samlet model, der virker som drivkraft og katalysator for den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport, siger fagchefen.
Han tilføjer, at Dansk Erhverv ikke kan støtte indførslen af en vejafgift, medmindre provenuet fra afgiften føres tilbage 1-til-1 til sektorens grønne omstilling. Der er behov for at oprette en midlertidig støtteordning til nulemissionslastbiler i den første svære opstartsfase, hvor anskaffelses- og etableringsomkostningerne er markant højere. Det vil sætte en retning og skabe investeringssikkerhed i stedet for at hive penge ud af sektoren og være en hindring for den grønne omstilling, fremgår det af svaret.
- Så længe prisen på grønne lastbiler i Danmark er så høj, vil det ikke økonomiske kunne svare sig for vognmanden at skifte væk fra en diesellastbil selv med de foreslåede differentierede afgiftssatser. Fordi totalomkostningerne for en grøn lastbil over dens levetid overstiger diesellastbilens, har forslaget en meget begrænset effekt som drivkraft for den grønne omstilling. Der er derfor behov for en tilbageløbsmekanisme af provenuet til sektorens grønne omstilling, der hjælper med at nedbringe CO2-udledningen. Ellers er der blot tale om en ny skat på erhvervet, der gør transporten dyrere, men ikke grønnere – og det er efter Dansk Erhvervs mening den forkerte vej at gå, siger Jesper Højte Stenbæk.
Manglende klimaeffekt
Billedet af, at forslaget blot er en ekstra skat på transport – og ikke et grønt initiativ – forstærkes af, at forlaget har en lille klimaeffekt, lyder det fra Dansk Erhverv.
- Forslaget skønnes at reducere udledningen af CO2 med 0,3 mio. ton i 2025 og 0,4 mio. ton i 2030, og antagelsen i forslaget er, at størstedelen af de forventede CO2-reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af grønne lastbiler. Udbredelsen af grønne lastbiler vil formentlig ikke øges betragteligt som følge af forslaget, idet prisforskellen mellem en grøn og en traditionel lastbil er så stort, at vejafgiften langt fra lukker hullet. Det er samtidig ikke en farbar vej at hæve afgiften yderligere, da den dermed jævnfør ovenstående får en endnu større negativ effekt på konkurrenceevnen – via prisstigninger på danske produkter – at det samlede regnskab vil vise et tab, siger fagchefen.
Han tilføjer, at Dansk Erhverv derudover er kritisk over for de meget høje årlige offentlige administrationsomkostninger ved ordningen, der beløber sig til 275 mio. kr.
- Det er en ekstremt dyr måde at indkræve en afgift i størrelsesordenen 1,5-2,0 mia. kr. årligt. Lovforslaget mangler desuden en nærmere præcisering af udgiftsfordelingen for det offentlige, idet der p.t. alene står, at udgifterne vedrører ”Justitsministeriets og Transportministeriets område, herunder hos Sund & Bælt, samt udgifter til Skatteforvaltningen”. Lovforslaget synes desuden ikke at forholde sig til, at prisstigninger på transport og varer også rammer kommuner og regioner (DUT) samt staten selv. Akkumuleret kan der være tale om betydelige merudgifter for det offentlige, siger han og konkluderer:
- Idet Dansk Erhverv ikke kan støtte lovforslaget i sin nuværende form, opfordres der til, at en ny regering efter valget er åben for at justere den politiske aftale og tage erhvervets bekymringer alvorligt og tilpasse lovforslaget, så det understøtter den grønne omstilling i stedet for at beskatte erhvervet.