Høje containerrater skyldes usædvanligt stort forbrug
Allerede i 2020, da containerfragtraterne begyndte at skyde i vejret, begyndte importører og speditører at give containerrederne skylden for de store prisstigninger.
Det fik USA’s føderale myndigheder til at indlede en granskning af markedet for containertransport. Nu har US Federal Maritime Commissioner Rebecca Dye offentliggjort sin konklusion efter næsten år års granskning.
Konklusionen er, at mangedoblingen af fragtraterne grundlæggende skyldes et hidtil uset højt forbrug i USA. Et forbrug, som primært skyldes de store økonomiske støtteprogrammer, der blev indført i USA og mange andre lande – blandt andet i Europa.
Granskningen blev indledt allerede i foråret 2020, da Covid-19-pandemien for alvor begyndte at hærge forsyningskæderne.
Det skriver britiske Transport Intelligence.
Rebecca Dye leverede allerede et foreløbigt resumé af granskningen sidste år, der. Men hendes endelige rapport mere definitiv.
Nøgleresultatet adresserer spørgsmålet om konkurrence og priser, og fastslår, at »de historisk høje fragtrater, som amerikanske eksportører og importører har oplevet for nylig, har været ødelæggende for mange, men "vores markeder er konkurrencedygtige, og de høje havfragtrater er blevet bestemt af en hidtil uset forbruger efterspørgsel, primært i USA, der overvældede udbuddet af fartøjskapacitet.
Overbelastning begrænsede den tilgængelige kapacitet yderligere.«
Upartisk billede
Thomas Cullen, analytiker i Transport Intelligence, skriver:
»Rebecca Dyes udsagn er et vigtigt , da det giver et ret upartisk billede af, hvorfor fragtraterne er så høje, som de er. Forklaringen om, at den tilgængelige kapacitet på containerskibene er blevet "overvældet", og at overbelastning gjorde kapacitetsmanglen værre, er sagens kerne. Den underliggende drivkraft bag handelsubalancer er "hidtil uset forbrugerefterspørgsel.«
Dermed afviser Rebecca Dye også påstanden om, at containerrederierne har misbrugt deres markedsposition til at presse fragtraterne op på et helt urimeligt niveau, som mange importører og speditører har hævdet.
Selv om Rebecca Dye’s afvisning af påstanden om unfair markedsvilkår, udelukkende gælder containertrafikken til og fra USA, så er det rimeligt at antage, at det også gælder for Europa.