23948sdkhjf

Maersk: Strafafgift på containere

Containerterminaler i Californien ved at drukne i langtidsparkerede containere.

Allerede i oktober 2021 indførte havnene i Los Angeles og Long Beach i Californien regler, der gør det muligt at pålægge ”langtidsparkerede” containere. Årsagen var, at et stigende antal importører venter længere og længere tid, før de afhenter containerne.

Havnene har dog ikke opkrævet strafafgiften, det såkaldte ”Conainer Dwell Fee” i praksis – fordi der har været stor politisk modvilje imod afgiften i Kongressen og Det Hvide Hus.

Men Maersk har nu adviseret sine kunder om, at det er mere og mere sandsynligt, at havnene begynder at opkræve det kontroversielle gebyr. Det skyldes, at containerterminalerne oplever, at containerne i gennemsnit bliver afhentet senere og senere.

Det betyder at terminalerne er løbet tør for plads, fordi importørerne reelt anvender containerterminalerne som fjernlager. Det betyder, at terminalernes effektivitet bliver alvorligt påvirket.

Men da containerne får lov til at bage i stadigt længere tid i den californiske sol, bliver det stadigt mere sandsynligt, at den politiske modvilje fordamper.

»I betragtning af, at overbelastning i stigende omfang påvirker både skibene og terminalernes operationer negativt, er sandsynligheden for, at administrationen implementerer gebyret, steget markant i denne måned,« skriver Maersk.

»I sine bestræbelser på at imødegå den tiltagende overbelastning i forsyningskæderne har Biden-Administration ifølge Maersk bedt sin "Supply Chain Disruptions Task Force" og U.S. Department of Transportation om at nå frem til vedtage strategier, som de mener vil afbøde forstyrrelser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107