Danmark øger containertransport med Hamborg
Nøgletallene for årets første kvartal afslører meget forskellige tendenser for godshåndtering og trafik i havnen i Hamborg.
Med 2,2 mio. TEU steg gennemstrømningen af tyvefods standardcontainere 1,8 procent. Søfragt faldt samlet med 2,8 procent til 31,2 mio. tons.
Danmark i top 10
Blandt Hamborg Havns top ti lande for containerhåndtering var der ingen ændring blandt de tre øverste. Containerhåndtering i første kvartal med Kina udgjorde i alt 700.000 TEU, hvilket repræsenterer en stigning på 6,2 procent.
- Med det høje antal af 18 linjefarter, der forbinder Hamborg med kinesiske havne, bringer forsinkede skibsankomster selv i Hamborg de særlige udfordringer hjem til os, som er skabt af at håndtere flaskehalse forårsaget af corona i nogle kinesiske havne. Alligevel formåede vi at udvide Hamborgs position som den førende havn for Kina, sagde Mattern.
Efter Kina på ranglisten over Hamborgs vigtigste handelspartnere i containerindustrien kom USA - -5,7 procent, Singapore - +9,1 procent, Polen - +45,2 procent, Sverige - +10,4 procent, Rusland - -29,3 procent og Storbritannien - -2,9 procent. Herefter følger Finland - +37,9 procent på ottendepladsen, Brasilien - -0,1 procent på niendepladsen og endelig Danmark - +6,6 procent på tiendepladsen.
Jernbanetrafik stiger
Påvirkningerne af sanktionerne mod Rusland, der først trådte i kraft fra marts, var endnu ikke fuldt ud synlige i alle håndteringssegmenter for havnen i hele første kvartal.
- Efter en meget god start i januar førte krigens start i Ukraine til en forlængelse af EU's sanktioner i handlen med Rusland i løbet af februar. I Hamborg Havn bemærkede vi så hurtigt en nedgang i containertrafikken med russiske havne. Det skyldtes primært mange rederiers beslutning om at stoppe med at anløbe russiske havne. Importen fra russiske havne af kul fortsatte sammen med andre bulklaster såsom olieprodukter uden at blive påvirket, siger Axel Mattern, administrerende direktør for Hamburg Marketing.
Mattern påpeger, at konsekvenserne allerede i første kvartal var tydelige i stykgodssektoren, mens det i mellemtiden mere åbenlyst har gjort sig gældende i stort set alle segmenter.
Den jernbanebårne godstrafik udviklede sig igen meget godt. I løbet af første kvartal håndterede selskabet Port of Hamburg Railway 12 mio. tons – en stigning på 1,6 procent. Med 700.000 TEU blev der transporteret 1,4 procent flere containere.
- Hamborg Havn bekræftede endnu en gang sin evne som førende jernbanehavn. Det blev på imponerende vis understreget i januar med rekordtal på 60.000 TEU om ugen og 231 togbevægelser om dagen. På baggrund af særlig høj spidsbelastning ved containerterminaler og begrænsninger i jernbanenettet forårsaget af storme er disse optegnelser bemærkelsesværdige. Vi er glade for, at det på trods af disse særlige udfordringer endda har været muligt at lancere nye containerbloktogstjenester. Forsinkelser til skibe og transportkæder uden for tidsplanen påvirkede dog den miljøvenlige godstrafik til baglandet med jernbane, forklarer Mattern.
Jernbanens andel af containertransport i Hamborg er omkring 51,5 procent. Lastbilkørsel tager 46,1 procent og søfart på indre vandveje 2,4 procent.