23948sdkhjf

Mærsk går i luften igen – men uden passagerer

Maersk Air Cargo skal give et løft til logistikkundernes behov i luften.

A.P. Møller – Mærsk har i dag fredag annonceret, at selskabet opretter et nyt luftfragtsselskab, Maersk Air Cargo, der samler koncernens luftfragtstilbud til logistikkunderne.

Samtidig har Mærsk annonceret, at Billund Lufthavn får rollen som hub for Maersk Air Cargos daglige flyvninger, der forventes at gavne beskæftigelsen i regionen.

A.P. Møller – Mærsk antydede allerede i november 2021 ambitionerne om mere luft under vingene, da selskabet købte tyske Senator International Freight Forwarding Group (Senator) (købet er dog endnu ikke godkendt af konkurrencemyndighederne.

Det er 17 år siden, at A.P. Møller – Mærsk måtte lukke Maersk Air. Men nu vender Mærsk tilbage for alvor – selv om det bliver uden passagerer.

Målet med dannelsen af Maersk Air Cargo , er at sikre en A.P. Møller – Mærsk ejet og kontrolleret kapacitet, der skal gøre det muligt at tilbyde kunderne mere robuste og intutitive muligheder i de globale forsyningskæder.

Ved at gøre Maersk Air Cargo til en selvstændig luftfragtsservice ønsker koncernen at hjælpe kunderne med at opnå den bedst mulige udnyttelse af deres luftfragtsmuligheder – blandt andet i forhold til at få luftfragterne frem til rette sted og til rette tid.

Maersk Air Cargo

Det nye luftfragtselskab er dannet med Mærsks eksisterende interne luftfragtsselskab, Star Air, om kerne. Det nye luftfartsselskab skal både servicere eksisterende luftfragtskunder og tiltrække nye.

- Maersk Air Cargo er et vigtigt skridt i Maersks luftfragtsstrategi, da det vil give os mulighed for at tilbyde kunderne en helt unik kombination af luftfragt integreret med andre transportformer. Vi ser en øget og fortsat efterspørgsel efter luftfragt både i dag og fremadrettet samt en stigende efterspørgsel efter end-to-end logistiktjenester. Derfor er det vigtigt for os at styrke vores egenkontrollerede kapacitet, for at vi kan komme videre med udviklingen af vores luftfragtstrategi, siger Torben Bengtsson, der er global head of Air & LCL (Less than Container Load), i A.P. Møller – Mærsk.

Nye fly

Ifølge planen vil Maersk Air Carog gradvist indsætte en egenkontrolleret kapacitet på fem fly. To nye Boeing B777F fragtfly og tre lejede Boeing B767-300 fragtfly.

De tre B767-300 fragtfly vil blive indsat på ruter mellem Kina og USA – hvor de i første omgang vil blive håndteret af en tredjepartsoperatør.

De nye fly forventes at blive operationelle i perioden fra andet halvår i år og frem til 2024.

Jubel i Billund

- Billund Lufthavn ser frem til at byde velkommen til Maersk Air Cargo, som også skal understøtte væksten i det vestdanske erhvervsliv. Vi har haft vækst, trodset coronaen og sat nyt rekordår i fragt i 2021. Det sker ikke uden gode samarbejdspartnere, og vi gør, hvad vi kan for at gøre vores samarbejdspartnere gode. Nu træder Maersk Air Cargo ind på scenen i Billund Lufthavn og hæver den et hak. Vi er utrolig stolte over, at vi bliver valgt som Mærsks europæiske knudepunkt for luftfragt, og vi ser frem til at udvikle samarbejdet til endnu nye højder, siger Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn

Mærsks ambition er at transporterer omkring en tredjedel af sin årlige luftfragtstonnage inden for sit eget kontrollerede fragtnetværk.

Målet skal nås gennem en kombination af kombination af ejede og leasede flåde. Den resterende kapacitet vil blive leveret af strategiske kommercielle luftfartsselskaber og charterflyoperatører.

Maersk Air Cargo forventes at være fuldt operationel fra andet halvår af 2022.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094