JN Spedition rykker ind i Norge
JN Spedition vandt 1. oktober for alvor fodfæste i Norge, da den danske specialist i temperaturreguleret logistik indledte et nyt og tæt samarbejde med norske Nor-Log Thermo AS. Samarbejdet skaber angiveligt det eneste køl/frys-netværk, der dækker samtlige postnumre i Danmark, Sverige, Finland og nu Norge.
Nor-Log Thermo AS blev skabt, da moderselskabet Nor-Log købte Bring Frigos norske selskab.
Ud over JN Spedition og Nor-Log Thermo udgør Beweship i Finland og Tempcon i Sverige det netop udvidede netværk. JN Spedition har arbejdet tæt sammen med Tempcon i Sverige og Beweship i Finland i en årrække.
- Norge har været et ”missing link” for JN Spedition. Vi har gjort en række forsøg i årenes løb, men de fik aldrig for alvor fat i markedet. Det er jeg sikker på, vi får nu med samarbejdet med Nor-Log Thermo, siger Ove Søltoft, der er speditør og partner i JN Spedition.
Kundekrav
Transport Tidende mødte efter samarbejdet var gået i luften Ove Søltoft, Henrik Jagd Nielsen og Kenneth Bell, der – sammen med Per Thastrup Smith – er partnere i JN Spedition, samt Erlend Pekeberg, der er administrerende direktør i Nor-Log Thermo, hos JN Spedition i Skandinavisk Transportcenter.
- Vi har skabt et netværk for temperaturregulerede transporter, som dækker samtlige postnumre i hele Skandinavien – inklusive Finland, fortæller Ove Søltoft.
Han forklarer, at det var en henvendelse fra en af JN Speditions kunder i Sydeuropa – en fødevareproducent - der ønskede at samle deres logistik i Norden, her i Skandinavisk Transport Center ved Køge.
- Derfor var vi nødt til at finde en samarbejdspartner i Norge. Vi begyndte at tale sammen med Erlend Pekeberg for snart halvandet år siden – lige inden coronapandemien lukkede alting ned. Vi opretholdt dog kontakten på mail og via videomøder. Det er blevet til rigtigt mange e-mails og videomøder, indtil vaccinationsprogrammerne for alvor tog fart, da vi igen kunne invitere Erlend til Danmark, fortæller Ove Søltoft.
Aftalen omfatter temperaturreguleret transport af fødevarer og medicinalvarer ind og ud af Norge, samt et samarbejde mellem de fire skandinaviske partnere.
- Nor-Log Thermo er den eneste køl- og frys-transportør, der dækker hele Norge. Vi har også en omfattende eksport af fersk fisk fra Norge til Padborg, men den trafik sker i et tæt samarbejde med Blue Water Shipping, og de aktiviteter kommer til at fortsætte uændret. De er ikke omfattet af aftalen med JN Spedition og to andre selskaber i det nye selskab, understreger Erlend Pekeberg.
Han oplyser, at Nor-Log Thermo også er den største køl- og frys-transportør på tog i Norge. En klimavenlig transportform, der matcher ønsket om en grøn profil hos alle de fire partnervirksomheder.
Ove Søltoft siger:
- Tog er en meget grøn og bæredygtig transportform, og vi forventer faktisk, at efterspørgslen på kombinerede transporter – også i Danmark – for alvor vil tage fart, i takt med at der kommer gang i den grønne omstilling.
Han tvivler ikke på, at muligheden for at kombinere transportformer bliver en del af fremtiden i Køge.
- I takt med, at Femern-tunnel-forbindelsen kommer tættere på sin åbning, så vil presset for en ny kombiterminal, her syd for Køge, stige. Ud over behovet for at køre klimavenligt, så gør øget trængsel og manglen på chauffører det mere attraktivt at vælge baneløsninger, siger Ove Søltoft.
Henrik Jagd Nielsen – der er traffic manager i JN Spedition – tilføjer:
- Tog er ikke så fleksibelt som lastbiler, men nu kan vi for alvor mærke interessen for klimavenlige alternativer hos kunderne. Og den interesse vil stige fremover.
Alle veje til Køge
Ove Søltoft fremhæver placeringen i Køge med gode vej- og broforbindelser, den netop udvidede Køge Havn og en ny DFDS-ro/ro-rute fra Køge til Klaipeda, samt nærheden til København og Københavns Lufthavn.
- Man kan ikke forestille sig en mere optimal placering. I fremtiden vil Køge blive det nye Rom – og alle veje fører som bekendt til Rom, ler Ove Søltoft.
Henrik Jagd Nielsen fortæller om transport-siden af samarbejdet med Nor-Log Thermo og de øvrige i det nordiske samarbejde.
- Netværket omfatter jo alle de kunder, vi har i forvejen på trafikkerne til og fra Sverige og Finland. Nu kan vi samle deres gods op – en palle, fem paller eller 10 paller – og køre dem til Nor-Logs terminal ved Oslo, hvorfra det temperaturfølsomme gods vil blive distribueret videre. Det vil naturligvis også ske den modsatte vej, forklarer Henrik Jagd Nielsen.
Erlend Pekedal tilføjer:
- Nor-Log Thermos ekspertise, som vi har fuldt fokus på, er distribution. Det er det, der er vores store styrke, fordi vi dækker hele landet.
Første fase
- Det er den første fase, som vi skal i gang med – så må vi se, hvordan det udvikler sig. I starten handler det om at samle op på de kunder vi har i forvejen, så vores portefølje kan blive større og håndteringen mere effektiv. Vi håber selvfølgelig på, at vi kan starte med at sende omkring 10 biler om ugen til Norge, og at det så kan udvikle sig herfra. Vi er allerede i gang, siger Henrik Jagd Nielsen.
- Vi er i startfasen, hvor vi støvsuger alle de kunder som Nor-Log har og som JN Spedition har, så vi – qua vi er størst på temperaturreguleret gods mellem Danmark, Sverige og Finland, og nu også i Norge. Det betyder, at vi kommer vi i berøring med alle dem, der producerer, importerer eller eksporterer fødevarer, siger Ove Søltoft og tilføjer:
- Det er den vej, vi prøver at gå, og det skal gerne munde ud i, at vi om tre-fire uger også er størst på Norge, siger Ove Søltoft og bliver belønnet med høj latter.
Erlend Pekeberg vurderer, med et glimt i øjet, at det nok tager lidt længere tid.
Logistikservices
Kenneth Bell forklarer, at samarbejdet også vil omfatte lagerservices.
- Der er ikke særligt mange aktører på markedet for håndtering af temperaturreguleret gods til Norge. Og de har slet ikke lagerdelen. Nu får vi mulighed for at kombinere det, så norske kunder kan få varer til Danmark og danske kunder kan lagre varer i Norge – uden for EU. Det gør, at vi får en masse muligheder, når det gælder transporterne til og fra Norge, samtidig med vi kan tilbyde lagerdelen. Det vil sige, at kunden kan nøjes med at booke transport og lagring hos enten Nor-Log eller hos JN Spedition. Det er der ikke andre der kan tilbyde, siger Kenneth Bell.
Ove Søltoft tilføjer:
- Det vil sige, at vi i skandinavisk/nordisk regi kan tilbyde transport, lager – inklusive pluk og pak – så kunden kun behøver at henvende sig et sted, fordi vi også kan tilbyde toldoplagring, så giver det jo rigtig god mening for en nordmand, der vil oplagre inden for EU. Det betyder, at Nor-Log og JN tilbyder en service mere til kunderne.
Grøn og ordentlig
Både JN Spedition i og Nor-Log Thermo er begyndt at ansætte ekstra medarbejdere. I Køge starter man nu samtaler med interesserede ansøgere. Men samarbejdet har også forårsaget byggeplaner.
Nor-Log Thermo har som nævnt terminaler langs hele den norske kyst, men hovedterminalen er placeret ved Oslo. Selskabet er i gang med planer om opførelsen af en ny terminal ved Gardermoen Lufthavn. Her bliver der 17.000 kvadratmeter lagerterminal med køl, frys og fisk – hovedsageligt temperaturreguleret lager, men også noget tørgods.
- Vi havde oprindeligt et mål om at være færdig i 2021 – men alt er blevet forsinket på grund af corona, og nu forventer vi at være klar i 2023. Men vi er også gået i gang med at ansætte flere medarbejdere.
I Køge er JN Spedition langt fremme med planerne for et nyt lagerbyggeri – kaldet Projekt 3. Men flere henvendelser fra potentielle kunder – ud over den kunde, der var katalysator for samarbejdet med Nor-Log Thermo – gør, at JN Spedition overvejer alternative projekter kaldet Projekt 4 og Projekt 5.
Som tidligere nævnt, så har både Nor-Log Thermo og JN Spedition – samt partnerne i Sverige og Finland – stærkt fokus på bæredygtige løsninger.
Nor-Log Thermo kører eksempelvis i dag med 30 biogaslastvogne, der distribuerer varer i det sydlige del af Norge.
JN Spedition har i mange år tilstræbt at drive virksomheden med blik for ordentlighed og bæredygtighed. En dyd, som virksomheden angiveligt deler med Nor-Log, Tempcon og Beweship.
- Det er vigtigt for JN-spedition, at vi og vores partnere driver forretningen på en ordentlig, hæderlig og bæredygtig måde.
- JN Spedition har siden finanskrisen angiveligt været den eneste køl-/frys-speditør, der udelukkende har kørt med danske lastbiler på transportsiden. I Norge kommer vi til at bruge udelukkende norske biler, lige som vi kun kører med svenske biler i Sverige, og finske biler i Finland. Hvis det ikke er danske, svenske, norske eller finske biler, så er det fordi den internationale transport kører direkte ud til kunden. Det vil ske, når fragten er så stor, at det ikke kan betale sig at udføre en omlæsning, siger Ove Søltoft og fortsætter:
- Det vil også sige, at JN Spedition, sammen med vores partnere Nor-Log i Norge, Tempcon i Sverige og Beweship i Finland, betaler skatter og afgifter i det land, hvor vi opererer.
Grønt lagerbyggeri
JN Spedition har investeret store summer i at gøre virksomhedens lagre så bæredygtige som muligt. Man har blandt andet skiftet fra ammoniak til CO2 som kølemiddel i køle- og fryselagret i Herning. I Køge har man investeret i endnu mere klimavenlige kølesystemer. I forbindelse med planerne om en udvidelse af lagerfaciliteterne overvejer virksomheden, om man skal skifte det 11 år gamle køleanlæg på det lige så gamle lagerbyggeri, når man anlægger det tredje lagerbyggeri. JN Speditions lager i Køge genanvender også den spildvarme, der udvikles af kølemaskinerne – til opvarmning og drift af aircon systemer. Der er anvendt en særlig type tagpap, der opsuger sundhedsskadelige NOx-partikler fra luften. Listen over grønne tiltag er meget lang.
- Vi er ikke færdige med at reducere vores CO2-udledning. Vi vil helt op over stjernen i juletræet. Det er derfor, vi nu er begyndt at tænke sol ind i det. Faktisk er Køge det næstbedste sted i Danmark at opstille solfangere – kun Bornholm har flere solskinstimer end Køge. Vi er nu 3-4 virksomheder på STC, der overvejer at opstille solfangere i et fælles projekt, hvor vi måske kan reducere CO2-udledningen 5-10 procent, siger Ove Søltoft.
Grønne investeringer
Med til gruppeinterviewet var også Christian Wihrs, der er administrerende direktør i Ajcon i Vejle, der skal stå for udbygningen af JN Speditions afdeling på Skandinavisk Transport Center.
- Bæredygtighed har fra starten været tænkt ind i huset her. Herunder med fokus på grønne besparelser på udledningen af CO2. Det har været med som et vigtigt tema siden 2008, hvor vi gik i gang med det første byggeri for JN Spedition her på STC, som stod færdigt i 2010. For et par år siden i 2020 var vi færdige med Projekt 2. Også her var der CO2 på dagsordenen – og her var der flere muligheder end i 2010, i form af et endnu mere effektivt CO2-anlæg. Vi fik også sat klimaskærme på hele huset – inklusiv den første del – for at minimere den direkte varmepåvirkning af bygningen, fortæller Christian Wihrs.
- Vi fik også lagt en særlig type tagpap, der fjerner de sundsskadelige NOx’er fra luften. Vi har kun én energiforsyning til huset i form af grøn strøm. Den driver selvfølgelig køleanlægget, der producerer den kulde, som køler køle- og fryselagrene ned på den rette temperatur. Men når man skal køle noget ned, så producerer man også varme. I stedet for, at den varme bare får lov til at forsvinde ud i atmosfæren, så bliver den opsamlet og genanvendt til permafrost-sikring under gulvene, og til opvarmning af administrationsbygningen. Om sommeren bliver overskudsvarmen også anvendt til at drive airconditionanlægget på administrationsbygningen.
Han oplyser også, at Ajcon har anvendt grøn cement fra Aalborg Portland – der ikke kræver nær så meget energi at producere som almindelig cement – til produktionen af betonelementer. I det hele taget har der været fokus på at anvende så bæredygtige byggematerialer som muligt.
- Det er dog ikke altid, at de mest energieffektive byggematerialer er tilladt i det danske byggereglement.
Ove Søltoft fremhæver her, at danske myndigheder faktisk er med til at bremse den grønne omstilling.
- Vi er faktisk så langt fremme med bæredygtige tiltag, at vi bliver bremset af danske myndigheder, siger Ove Søltoft.
JN Spedition oplyser, at virksomheden har investeret i 30 forskellige grønne tiltag – herunder senest en ny batteridrevet terminaltraktor, der afløser en dieseldrevet model.
Grønne usikkerheder
Mens nogen investeringer i grønne løsninger faktisk er en god forretning – eksempelvis den udskiftning af køleanlæggene, som JN Spedition har gennemført - så er der andre, som ikke har nogen umiddelbar udsigt til at kunne betale sig. Her vurderer eksperter, at transport- og logistikbranchen – som så mange andre brancher – kommer til at investere i løsninger, som først giver resultater flere år ude i fremtiden. Her er et eksempel økologiske fødevarer, hvor de økologiske landmænd tog chancen og holdt fast, fordi de troede på projektet.
Her er et særligt problem, at finansieringsselskaberne fortsat er usikre på risikoen i forbindelse med eksempelvis grønne logistikinvesteringer. Når det gælder boligbyggeri, så er der allerede standarder, der gør det muligt at vurdere risikoen. Det gælder dog ikke for industri- og logistikejendomme, hvor investorerne stadig tøver.
Men Christian Wihrs mener, at det faktisk er muligt at vurdere den langsigtede værdi af grønne tiltag på logistik- og lagerejendomme og dermed også at opnå fair finansieringsvilkår. Men han anerkender, at det er vanskeligt.
- Det kræver en tilknyttet energikonsulent, og det gør vi sjældent brug af, når der er tale om industri- og logistikbyggerier. Især når vi taler om temperaturregulerede bygninger, fordi der gælder nogen andre regler. Her taler man om opvarmede bygninger og kølede bygninger. Her er der veldokumenterede krav til diffusion, når vi taler om opvarmede bygninger. Det gælder især, hvilke typer byggematerialer, der bliver anvendt. Typeregulerede. Det kan man ikke på tempererede bygninger. Der er krav om, hvor meget energi man må bruge per kvadratmeter på opvarmede bygninger – det er der ikke for kølede bygninger.
En væsentlig grøn usikkerhed for transport- og logistikvirksomheder er spørgsmålet om fremtidens grønnere lastvogne. Et spørgsmål, der næppe er nogen, der har noget endegyldigt svar på her og nu.
- JN Spedition følger området meget tæt og overvejer nøje, hvilke teknologier vi vil afprøve. Her og nu er vi endnu ikke klar til at træffe et valg. Men jeg tror på, at fremtidens løsning bliver brint, når det gælder lastvogne, der skal køre langt. Men de brint-drevne lastvogne, der er på vej ud på markedet, koster fem gange det, en tilsvarende diesellastvogn koster. Det er alt for dyrt til, at en sådan investering kan betale sig selv. Derfor bliver det afgørende, at politikerne bakker op og sikrer klare og stabile rammevilkår, hvor brint-lastvogne fritages for brændstofafgifter, slutter Ove Søltoft.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 20/2021).