23948sdkhjf

Ronnie Hulstrøm fylder 50

Partner og adm. direktør i Baltic Shipping Company kan fejre 20 år i virksomheden og 50 års fødselsdag.

Baltic Shipping Company A/S har udviklet sig til en af de mest markante aktører i dansk nærskibsfart inden for de sidste 20 år. En hovedkraft i virksomhedens forvandling er adm. direktør Ronnie Hulstrøm, der startede i Baltic Shipping Company (BSC) 1. april 2001.

Oven i jubilæet kommer Ronnie Hulstrøms 50-års fødselsdag i dag 21. maj.

Forvandlingen har også inspireret udviklingen i resten af dansk nærskibsfart og Hulstrøms stærke engagement i nærskibstrafikken har også betydet, at han er medlem af bestyrelsen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

Flere ben

Da Ronnie Hulstrøm startede i BSC, var de fire-fem ansatte. I dag er de mange flere og Baltic Shipping Company A/S er til stede med egne kontorer på 11 danske havne.

Ronnie Hulstrøm understreger flere gange over for Transport Tidende, at han og BSC ikke har fundet på noget nyt, men blot forstået at udvikle og styrke forretningen på basis af de grundlæggende egenskaber i coastertrafikken og det marked, der er for søtransport mellem landsdelene og Danmarks nabolande, der var der i forvejen.

- Da jeg startede i Baltic Shipping Company, var det en ren befragtnings- og klareringsforretning. Jeg havde nogen ideer om, hvordan forretningen kunne udvikles og var så heldig, at jeg hurtigt fik lov til at afprøve dem i praksis. Generelt syntes jeg, at virksomhedens fokus skulle tilbyde flere ydelser og services. Vi skulle have nogen flere ben og stå på. Og at det er lykkedes for mig og mine kolleger igennem de 20 år, jeg har været i virksomheden skyldes den berømte portion flid og held, og kundernes tillid.

I dag udfører Baltic Shipping Company ud over befragtning og klarering også Fleet Management (aktuelt opererer BSC hele 52 skibe) og stevedoring.

Ronnie Hulstrøm overtog sammen med sine partnere Baltic Shipping Company fra selskabets tyske ejere i 2013.

Læretid

Ronnie Hulstrøm er med egne ord ”bidt af en gal skibsskrue”. Han har svært ved at skjule sin stærke passion for sit arbejde og sin virksomhed.

Karrieren startede med en læreplads hos Frederiksværk Shipping, der levede af den omfattende skibstrafik til og fra Stålvalseværket i Frederiksværk.

- Det var et rigtigt coaster-skibsmæglerkontor, der tog sig af alle de skibe, der kom til og fra Stålvalseværket, som man klarerede og havde agenturvirksomheden på. Her startede man med at gå ombord på nyankomne skibe med dagens avis under armen og en pose morgenbrød i hånden, for at finde kaptajnen og aftale de opgaver, der skulle løses.

Ud i verden

Da Ronnie Hulstrøm var udlært i Frederiksværk, rettede han blikket uden for Danmarks grænser. Gennem en kontakt fra læretiden fik han arbejde i en shippingvirksomhed i Bremen i Tyskland.

- Jeg ville se og prøve noget andet – og så ville jeg også gerne lære sproget. Den gang var det England eller Tyskland, som man søgte hen, når man ville ud i verden. Det lå i kortene, at man skulle ud og rejse.

- Der var mange, der gerne ville til England. Det tændte jeg ikke personligt på, men ville gerne til Hamborg. Det blev Bremen i stedet for, fordi jeg gennem min læreplads havde en kontakt der. Det var et godt valg , fordi der ikke var ret mange danskere. Det betød, at man måtte stå på egne ben, og det lærer man som bekendt mere af. Det var en fantastisk tid jeg havde dernede.

Tiden i Tyskland betød, at Hulstrøm stiftede bekendtskab med andre lasttyper en stål og skrot. Ud over korn og foderstoffer, træ og projektlaster med meget mere fyldte klarering af containere meget.

Det førte til et jobtilbud fra Unifeeders kontor i København, hvor Ronnie Hulstrøm var i 3-4 år

- Det var også en meget spændende tid, hvor jeg var med i den udvikling, som Unifeeder gennemgik i de år. Men så fik jeg lyst til at prøve noget andet og tog til Næstved, hvor jeg arbejde for LH Shipping. Det var et meget traditionelt skibsmæglerkontor, som lavede befragtninger og klareringer, samt lidt stevedoring. Jeg vendte så at sige hjem til det segment, jeg var startet i – coastertrafikken, siger Ronnie Hulstrøm.

Efter fire år i Næstved skiftede Ronnie Hulstrøm til Baltic Shipping Company, hvor han er blevet i nu mere end 20 år.

Privat lægger Ronnie Hulstrøm stor vægt på familien – han er far til en datter på 20 år og en søn på 17.

- Man kan godt sige at mit arbejde, også er min hobby. Men for mig, handler det om at gøre ting, der gør mig glad. Og det gør mit arbejde og min familie, slutter Ronnie Hulstrøm.

Transport Tidende bringer et længere interview med Ronnie Hulstrøm om Baltic Shipping Company og dansk nærskibsfart i nr. 13, der udkommer i starten af juli.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.123