Helt elektrisk version af Toyota ProAce
Det er en slet skjult hemmelighed, at Toyota i Europa markedsfører varebiler fra franske Peugeot/Citroën. Derfor kan Toyota-forhandlerne i Danmark fra midten af maj fremvise en eldrevet version af Toyota ProAce (efterfølgeren efter den legendariske HiAce) – der kort og godt heller Toyota ProAce Electric.
De franske søstre Peugeot e-Expert og Citroën ë-Jumpy er kåret til Van of the Year 2021 i Europa. Det betyder, at Toyota ProAce Electric rykker ind på det danske marked med en rigtig god karakterbog fra sit franske ophav i handskerumme.
Transport Tidende har i mere end et årti siddet bag rattet i en række fabriksbyggede varebiler med en el-/batteri-drevet drivlinje. Knap to timer bag rattet på motorvejsnettet og inde i København efterlader indtrykket af den til dato mest vellykkede el-drevne varebil i mellemklassen.
Tre versioner
ProAce Electric leveres i Danmark i to kassevognsversioner – ”Medium” og “Long”. Sidstnævnte leveres kun med den store batteripakke med en kapacitet på 75 kWh, mens den korte version kan leveres med et batteri med en kapacitet på 50 KWh eller den store batteripakke på 75 kWh.
Varerumsvolumen går fra 5,3 – 6,1 kubikmeter afhængigt af version og udstyr.
ProAce Electric kan desuden leveres i en chassisversion – Platform Cab – der gør det muligt at opbygge den grønne varebil med forskellige lad-løsninger.
Dog kun med den lille batteripakke.
For at spare på strømmen, starter ProAce altid med indstillingen NORMAL, hvilket betyder den ”kun” leverer 109 hk. Føreren kan så via en knap vælge at skrue op til POWER, der giver en lidt mere livlig respons på speederen, eller ned til ECO, der sparer ekstra meget på strømmen.
Farten er begrænset til maksimalt 130 kilometer i timen af hensyn til rækkevidden.
ProAce Electric leveres i Danmark I to udstyrsvarianter BASE++ og COMFORT MASTER.
Rækkevidde
Den maksimale rækkevidde er oplyst til 230 kilometer for den lille batteripakke på 50 kWh og 330 kWh for den store batteripakke på 75 kWh.
Opladningen kan foregå med et ”mormor”-stik (nødkabel i almindelig stikkontakt). Ladetiden tælles dog her i dage. Derfor anbefalser Toyota da også en løsning med en vægboks i ”garagen”, hvor ladetiden er estimeret til 4,45 timer ved en batterikapacitet på 50 kWh og 7 timer ved en batterikapacitet på 75 kWh. Kobles ProAce Electric på en hurtiglader kan ladetiden reduceres til helt op til 32 minutter (lille batteripakke) og 48 minutter (stor batteripakke.
Varerum
Sammenlignet med standardudgaven af ProAce, så er batteripakken – uanset størrelse – anbragt under varebilens gulv – uden der er ’lånt’ noget af varerumsvolumen til batterierne. Dermed har ProAce Electric angiveligt den samme nyttelast, som den dieseldrevne version. Nyttelasten er på 1.000 kilo – med trailer med bremser kan der transporteres yderligere 1.000 kilo. Uden bremser på traileren falder nyttelasten på traileren til de vanlige 750 kilo.
Transport Tidende indtryk fra den begrænsede tid bag rattet er – med ét forbehold – meget positivt. Prøveturen foregik i en Medium-version af ProAce Electric med den store batteripakke. Kørslen blev gennemført nøjagtigt lige som den ville blive udført i en dieseldrevet varebil i samme størrelse.
Køreegenskaberne er gode og der opleves ikke nogen væsentlig forskel i ydeevnen.
Den store batterikapacitet betød, at nålen på batterimåleren dalede mod nul i et fredsommeligt tempo – og derfor var den lurende frygt for at ”køre tør” også væsentligt mindre end det Transport Tidende har oplevet på andre varebiler.
Mange plusserDet eneste minus – som også gælder for den dieseldrevne ProAce og praktisk taget alle andre varebiler i samme klasse er benpladsen bag rattet. Varebilsfabrikanterne vælger at placere varerumsadskillelsen så lagt fremme – for at maximere varerumsvolumen – at det går ud over benpladsen – selv for Transport Tidendes "test dummy" på 178 centimeters højde.
Komforten er tålelig, men langture – som indrømmet nok ikke er så aktuelt i en eldrevet varebil – vil det blive trættende for mange. Komforten er i øvrigt rigtig god og især støjniveauet (med støjdæmpning i varerummet) er det laveste Transport Tidende har oplevet i en el-varebil. En del af æren for det lave støjniveau tilfalder nok ekstra skånepaneler i varerummet - som ikke er standard.
Da Toyota planlægger at sælge ProAce Electric til priser fra kun 259.900 kroner inkl. afgifter, men eksklusiv moms, så er prisen så overkommelig, at el-drevne varebiler formentlig nu for alvor står over for et gennembrud på det danske marked.