Mere vej og grønnere tung transport
Partiet Venstre melder sig nu også ind i koret af stemmer, der vil kæmpe for virkeliggørelsen af en Hærvejsmotorvej fra Haderslev til Viborg.
Det står klart, efter partiet i dag tirsdag – midt under infrastrukturforhandlingerne – fremlagde sit bud på en infrastrukturplan frem mod 2035.
110 nye mia.
Venstre fremlægger i udspillet prioriteter for over 110 mia. kr. til nye infrastrukturprojekter frem mod 2035.
”Det er dybt beklageligt, at vi har ventet i over to år på at komme i gang med de vigtige forhandlinger om infrastruktur. Det har spærret for, at Danmark kommer til at hænge bedre sammen. Regeringen har langt om længe fremlagt et udspil, hvor de har taget udgangspunkt i VLAK-regeringens investeringsplan, som blev aftalt med Dansk Folkeparti. Den rev de ellers i stykker efter valget i 2019. Vi glæder os over, at regeringen – med afsæt i vores plan - omsider er kommet i arbejdstøjet”, lyder det fra Venstre.
Partiet tilføjer, at det er enig i mange af prioriteterne i regeringens udspil. Herunder eksempelvis en tredje Limfjordsforbindelse, udvidelsen af E20 Fynske Motorvej syd om Odense, Frederikssundsmotorvejens 3. etape, udvidelserne af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens 3. etape og udvidelserne af E45 Østjyske Motorvej.
”Til gengæld er der dyre og ukloge projekter, som ikke bør gennemføres. Det er i særlig grad jernbanen ned gennem Østjylland med en togbro over Vejle Fjord. Det er ikke en god idé, når milliardstore investeringer kun giver en lille forbedring for få togkunder, og når investeringerne ikke efterspørges lokalt”, lyder det fra venstre.
”Og så er der steder, hvor Venstre mener, at regeringen er for uambitiøs. Hvor vi mener, at der er behov for flere midler. Nye vejprojekter - hvor især Ny Midtjyske Motorvej springer i øjnene. Ambitiøse investeringer i den grønne omstilling af især den tunge transport samt i støjbekæmpelse, som kan forbedre mange danskeres liv”.
Nølende regering
Ifølge venstre har regeringen nølet i to år og forsinket en række vigtige infrastrukturprojekter, der skulle have været igangsat allerede i år.
”Det ærgrer os, at regeringen har droppet VLAK-investeringsplanen og dermed forsinket en række vigtige projekter og opgraderinger - for så at fremlægge et udspil, der indeholder en lang række af de udskudte projekter – nu bare uden at ville sætte årstal på. Mange projekter er allerede grydeklare med vedtaget anlægslov og/eller afsluttet VVM-undersøgelse. For andre projekter foreligger der en forundersøgelse. Fælles for projekterne er, at nu er tiden inde til at få dem i fremdrift og realiseret. Vi vil i infrastrukturforhandlingerne insistere på, at der kommer klare årstal på de centrale projekter, og vores afsæt vil være VLAK-investeringsplanen – og gerne med yderligere ambitioner om at komme hurtigere i gang”, lyder det.