K vil kæmpe for Hærvejsmotorvejen
Billund er blevet fuldstændig overset i regeringens infrastrukturudspil.
Det mener Konservative, der går til forhandlingerne om en ny infrastrukturplan med Hærvejsmotorvejen højt på ønskelisten.
Om artikelserien: Transport Tidende har bedt Folketingets transportordførere give et indblik i, hvordan de oplever infrastrukturforhandlingerne og hvad de tager med af ønsker til Danmarks fremtidige infrastruktur. Fra regeringen sidder transportminister Benny Engelbrecht, finansminister Nicolai Wammen, indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad samt en række ordførere med til forhandlingerne.
Denne gang: Niels Flemming Hansen, Det Konservative Folkeparti.
Flere gode elementer
Fra Det Konservative Folkeparti er transportordfører Niels Flemming Hansen og partiformand Søren Pape repræsenteret i infrastrukturforhandlingerne. Begge var til stede under den tekniske gennemgang af regeringens udspil, mens blot Søren Pape var til stede ved andet sættemøde, da Niels Flemming Hansen var ved sin fars side – den tidligere transportminister Flemming Hansen – på hospitalet inden hans bortgang 30. april.
- Da jeg læste udspillet, tænkte jeg, at det er skønt med en regering, der går ind for genbrug, siger Niels Flemming Hansen med et smil i stemmen og hentyder til, at han mener at kunne genkende flere af elementerne fra det infrastrukturudspil, som den daværende regering i form af Venstre, Konservative og Liberal Alliance præsenterede i begyndelsen af 2019.
- Der er en god stemning ved forhandlingerne, hvor vi selvfølgelig sørger for at få fortalt ministrene om vores ønsker, siger Niels Flemming Hansen.
Udskamning af Billund
Hvad står øverst på ønskelisten?
- På vejsiden synes jeg, regeringens udspil udmærket dækker Sjælland og Fyn. Til gengæld synes jeg, at den totale udskamning af Billund er helt på månen. Det er for dårligt, at man overhovedet ikke har skelet til området, hvor Danmarks næststørste lufthavn altså ligger. Det er en stor udfordring for byen, lufthavnen og erhvervslivet, at der kun går landeveje dertil. Derfor vil vi arbejde rigtig hårdt for en hærvejsmotorvej fra Haderslev til Viborg. Jeg forestiller mig, at man kunne starte med strækningen fra Midtjyske Motorvej i Give og ned mod Billund. Det vil afhjælpe trafikken til Billund nordfra, siger Niels Flemming Hansen.
- Herudover taler man alt for lidt om den tunge transport i den grønne omstilling. Vi taler meget om elbiler, og det er godt, men ingen taler om den tunge transport. Hvis vi kan få 14.000 lastbiler til at køre på brint, så svarer det til, hvad 750.000 elbiler udleder. Vi foreslår at finde mellem 0,5 og 1 mia. kr. til udrulningen af brint-infrastruktur til lastbiler.
Hvordan vægter man de mange lokale ønsker fra det konservative bagland?
- Lokale ønsker og input betyder virkelig meget, for jeg kan jo ikke vide, om der eksempelvis mangler et trinbræt i en lille by i Nordjylland, hvis ikke jeg bliver gjort opmærksom på det. Men i store træk handler det om, hvad der er det muliges kunst og ’need to have’ mod ’nice to have’, siger Niels Flemming Hansen og slutter:
- Jeg elsker at komme rundt i landet og få input. Jeg prøver at komme ud og lytte – ikke kun hvor vi har borgmestre, men også hvor vi har byrådsmedlemmer. Nu er der meget tryk på herinde på Christiansborg for tiden, men jeg skal for eksempel snart til Nordsjælland og tale om infrastruktur og til Samsø for at tale med nogen, der siger nej tak til Kattegatforbindelsen. Den er vi i øvrigt fortaler for, men jeg så helst en løsning, hvor der ikke skulle en motorvej tværs ind over øen, og her er jeg eksempelvis meget inspireret af Lynetteholm.