23948sdkhjf

Kurt Beier-sagen for retten

Retssagen mod Kurt Beier Transport starter ved Retten i Sønderborg starter i dag.

Virksomheden Kurt Beier Transport A/S anvendelse af filippinske chauffører via et polsk selskab vakte voldsom opsigt i oktober 2018, da politiet i samarbejde med flere myndigheder gennemførte en razzia mod en omstridt ”chaufførlejer” ved transportvirksomhedens afdeling i Padborg.

26 filippinske chauffører – der angiveligt levede under kummerlige forhold i lejren – afgav forklaring til politiet.

Nu kommer sagen endeligt for retten ved Retten i Sønderborg.

Ifølge Fagbladet 3F var det bladets forudgående omtale af chaufførlejren i Padborg – hvor der angiveligt på skift opholdt sig op til 200 filippinske og srilankanske chauffører i forbindelse med deres lovpligtige hvileperioder – årsagen til, at politiet gennemførte en razzia mod chaufførlejren.

Ikke menneskehandel

Sagen blev politianmeldt af Center mod Menneskehandel, der også tog sig af de pågrebne chauffører. Påstanden om, at Kurt Beier Transport var involveret i illegal menneskehandel har dog ikke overlevet en nærmere juridisk vurdering, da Anklagemyndigheden ved Syd- og Sønderjyllands Politi ikke mener, at anklagen kan føre til domfældelse.

Ifølge Fagbladet 3F er fire personer i ledelsen af Kurt Beier Transport A/S anklaget for, at have underbetalt de filippinske chauffører – svarende til næsten 4,2 millioner kroner.

Chaufførerne fra Filippinerne og Sri Lanka havde via en mellemmand opnået arbejdstilladelse i Polen og dermed var de berettiget til at arbejde i hele EU. Men selv om chaufførerne formelt var ansat i Kurt Beier Transport A/S polske datterselskab, så mener anklagemyndigheden at chaufførerne reelt var ansat af det danske selskab og derfor burde de også være aflønnet efter danske forhold.

Sagen – der har krævet en omfattende efterforskning, herunder i udlandet – omfatter 30 chauffører. Fire fra Sri Lanka og 26 fra Filippinerne. De har angiveligt kørt for en gennemsnitlig månedsløn på 1.030,- euro.

Ifølge Fagbladet 3F er en del af chaufførerne vendt tilbage til deres hjemland, mens andre fortsat arbejder i Polen.

Der er afsat 15 retsdage til den omfattende sag. Dommen ventes afsagt til august.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109