23948sdkhjf

- Vi vidste ikke, om vi var købt eller solgt

Vendelbo Spedition har redet den værste corona-storm af med vækst på bundlinjen og nye kunder i butikken.

Ved ankomsten til Vendelbo Spedition på Sprogøvej i Hjørring er det svært at se, at coronakrisen har kradset.

Lige inden for hegnet opføres et stort, moderne telt, der skal flytte arbejdsopgaver ud af lageret, og derudover har transportvirksomheden købt nabogrunden med henblik på på sigt at opføre ny administrations- og lagerbygning.

Vendelbo Spedition gik dog ikke fri af coronakrisen. Nye logistikkæder til og fra Norge, nedgang i volumenerne og en samtidig oliekrise fik omsætningen til at dale. Men med nye initiativer blandt medarbejderne, der bakkede op om planerne, samt naturlig afgang blandt personalet formåede speditionsvirksomheden at fastholde – og endda forbedre – bundlinjen i første halvår.

Tilpassede sig ud af krisen

- I starten var alt kaos. Vi vidste ikke, om vi var købt eller solgt. Måtte vores chauffører køre, måtte vi sejle til Norge?

Ordene kommer fra Jesper Bundgaard Madsen, administrerende direktør i Vendelbo Spedition siden 2008 og anden generation i familievirksomheden, som Kai Bundgaard Madsen stiftede i 1971.

Som ny i direktionen på tærsklen til finanskrisen i 2008 er coronakrisen således ikke den første globale krise, Jesper Bundgaard Madsen skal navigere Vendelbo Spedition igennem. Men coronakrisen har været anderledes, fordi intet levende menneske kan huske en så alvorlig global sundhedskrise – og da slet ikke hvordan en sådan skal håndteres.

- Men jeg må sige, at vores brancheforeninger – Dansk Industri og Danske Speditører – virkelig har gjort et kæmpe stykke arbejde for at klæde os ordentligt på. Vi fandt lynhurtigt ud af, hvordan vi kunne agere, og det var vigtigt for os at kunne kommunikere ud til chaufførerne, for de havde lige så mange spørgsmål, som vi havde, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Han tilføjer, at Vendelbo Spedition ikke har gjort brug af nogle af regeringens hjælpepakker. I stedet indførtes forskudte arbejdstider, hjemmearbejde for dem der kunne samt mulighed for chaufførerne til at holde hver sjette eller syvende uge fri. Desuden havde 2 ud af 20 medarbejdere i administrationen og en lageransat netop sagt op, og man besluttede, at stillingerne ikke skulle genbesættes.

- Vi havde hele butikken med, og det var dejligt at se, at stort set alle medarbejdere bakkede op om planerne. De bidrog alle til, at vi kunne ride stormen af, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Oliekrise oveni

Én ulykke kommer sjældent alene, som det gamle ordsprog lyder, for oveni coronakrisen hærgede også en oliekrise, som ikke fik så meget medieopmærksomhed, som den ellers ville.

20 procent af Vendelbo Speditions forretning relaterer sig til den norske olieindustri som leverandør af udstyr og reservedele til underleverandører, og oliekrisen betød, at olieindustrien mere eller mindre bremsede fuldstændigt op og at den norske krone styrtdykkede.

- Samlet betød det et omsætningsfald på 20 procent, men takket være de forskellige tiltag kunne vi få bundlinjen til at følge med. Vi har faktisk haft et bedre første halvår end sidste år. Men vi er også blevet reddet af, at nogle brancher har haft stor fremgang – heriblandt køkken- og møbel- samt træindustrien. Men vi er ikke oppe på fuld kapacitet endnu, siger Jesper Bundgaard Madsen og tilføjer, at Vendelbo Spedition har været meget mildere ramt end eksempelvis samarbejdspartnerne hos rederierne, der måtte lægge ruter om. Forståeligt – men til gene for transportvirksomhederne og logistikkæderne.

Transport til og fra Skandinavien udgør i dag 80 procent af forretningen hos Vendelbo Spedition, der har 37 egne biler og beskæftiger cirka 70 medarbejdere.

- En helt uventet udfordring, vi pludselig stod overfor, var forringet adgang til velfærdsfaciliteter for vores chauffører. Som følge af nedlukningen i de forskellige lande fulgte en strøm af ”lukkede døre ”, og dermed forringet tilgang til velfærdsfaciliteter, tilføjer salgschef Flemming Gregersen.

- Det er helt grundlæggende inden for krisehåndtering, at man ”stopper ulykken ”, hvorfor de ”lukkede døre ” var en helt naturlig og forståelig handling. Vi lukkede også dørene på vores terminal for eksterne besøgende, men indså hurtigt, at vi måtte tænke anderledes. Der blev således sikret adgang til velfærdsfaciliteter for eksterne gæster i et udpeget område af terminalen, siger salgschefen.

Han tilføjer, at Vendelbo Spedition desuden har taget Verdensmålene op, og at man på matriklen taler om at ”gøre verdensmålene til hverdagsmål”. Der arbejdes her med Verdensmål 3 – ”Sundhed og Trivsel”, Verdensmål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst”, Verdensmål 12 – ”Ansvarligt forbrug og Produktion” samt Verdensmål 17 – ” Partnerskaber for handling”.

Flemming Gregersen fortæller også, at Vendelbo Spedition har tilsluttet sig Danske Speditørers ”Code of Conduct”.

- Det er et etisk regelsæt, hvor vi har nedfældet nogle helt centrale krav til os selv og vores samarbejdspartnere, som vi er i gang med at implementere. Det er også med til at fortælle historien om Vendelbo Spedition, siger han.

Brug for mere plads

På trods af generel nedgang i volumenerne er forventningen i det nordjyske, at man kigger ud i en fremtid med mere aktivitet – som nyindgåede aftaler med flere kunder blandt andet er udtryk for.

- Vi starter samarbejdet med de nye kunder 1. september, og det giver lige et boost, for det er store kunder, som passer lige ind i vores maskine. Det betyder også, at vi er presset på plads, for de nye kunder har været ”skvulpet” i glasset, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Derfor har virksomheden haft behov for at udvide kvadratmeterne for at frigøre kapacitet og flytte arbejdsopgaver ud af lageret, siger han.

- Vi har ikke haft tid til at opføre en traditionel bygning så hurtigt, så vi valgte at sætte et telt op. Der er lagt betongulv og trukket strøm, og det er en god erstatning for en lagerbygning. Det skal udelukkende bruges til pakning af gods og sortering af møbeldele. Jeg tror, det giver os et endnu bedre flow. Vi har arbejdet meget med processer, og det er også derfor, vi mere og mere bruger forvogn/hængere. Det passer godt til vores koncept, og giver os en god fleksibilitet, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Direktøren tilføjer, at Vendelbo Spedition desuden har købt nabogrunden på 19.000 kvadratmeter, så virksomheden nu råder over i alt 39.000 kvadratmeter.

- Her skal vi på sigt have bygget større lagerhal og administrationsbygning. Det er for at sikre os til fremtiden, for vi synes, at vi og vores koncept bliver søgt mere og mere af kunderne, lyder det fra Jesper Bundgaard Madsen.

Teltet på 400 kvadratmeter står efter planen klar til brug 1. september 2020.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 15/2020).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125