23948sdkhjf

Vejpakken roses bredt

Branchens iagttagere glæder sig over vedtagelsen af vejpakken.

Transport Tidende bringer her et udvalg af nogle af de mange kommentarer, der løbende kører ind i redaktionens garage. (Kan opdateres – senest opdateret torsdag kl. 13.51).

Henning Hyllested, transportordfører – Enhedslisten:

- Vejpakken betyder først og fremmest, at det bliver slået fast, at der skal køres til danske lønninger på danske landeveje. På den måde supplerer vejpakken og den nye danske lov, som vi lige har vedtaget, hinanden på bedste vis. Nu gælder der overenskomstmæssige vilkår, når fremmede chauffører kører cabotagekørsel på danske landeveje.

- Vejpakken betyder samtidig, at kontrollen med forholdene for chaufførerne, bliver skærpet – noget vi allerede har taget højde for i den nye danske lovgivning med forøgede bevillinger til politiets og Færdselsstyrelsens kontrolindsats. Effektiv kontrol er altafgørende for, om vejpakken får den betydning, som den på papiret har.

- En række andre elementer i vejpakken er også klare forbedringer: Opgør med postkasseselskaber, som også en række danske vognmandsvirksomheder har benyttet sig af; lastbilen skal returnere hver 8. uge til virksomhedens adresse; ugehvilet, som skal holdes uden for førerhuset, skal betales af virksomheden; chaufførerne får mulighed for at vende hjem hver 4. uge; der bliver indført en karensperiode på 4 dage, før en lastbil må vende tilbage for at køre cabotage i Danmark.

- Vejpakken bidrager til, at konkurrencen mellem vognmændene bliver mere fair. De vognmænd, som aflønner og behandler deres chauffører ordentligt, bliver nu ikke længere udsat for unfair konkurrence fra billige øst-chauffører eller chauffører fra tredjelande, som de filippinere vi så i slumlejren i Padborg for godt to år siden.

Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri Transport:

- Forhandlingerne om vejpakken har fulgt en hullet og knoldet vej. Men nu lykkedes det endelig at komme i mål. Det er godt nyt for virksomheder og chauffører, som får klare og ensartede regler, når de kører på tværs af grænserne i Europa.

- I fremtiden vil transporten af varer foregå smidigt og effektivt, samtidig med at der er ordnede forhold for virksomheder og chauffører. Mange lastbiler og chauffører kører på tværs af grænserne i EU, derfor er det bydende nødvendigt, at vi har fælles EU-regler.

- Det er helt afgørende, at de fælles regler bliver fulgt op af en kontrolindsats, der sikrer, at reglerne bliver håndhævet ens i EU-landene.

Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv:

- Det har været en mangeårig proces, som vi nu langt om længe kan lægge bag os. Nu er det tid til at få implementeret reglerne og få dem håndhævet ens i hele EU. Næste opgave er den europæiske infrastruktur, der skal styrkes og udbygges, så vi kan sikre, at mobilitet, klima og Europas vækst følger med udviklingen.

- Med gårsdagens historiske vedtagelse af vejpakken ser vi nu frem til, at der kommer gang i vigtige projekter som for eksempel power-to-X og de transeuropæiske TEN-T netværk, så vi få hjulene til at rulle og investere os ud af den nuværende situation, som coronakrisen har sat os i. God og effektiv transport og mobilitet er en af nøglerne til at komme styrket ud på den anden side.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143