23948sdkhjf

Søren Gade takker den danske transportbranche

- 3F og brancheorganisationerne har bidraget til vejpakkens vedtagelse, siger den danske europaparlamentariker.

- Hvis vejpakken var en ost, ville den være fuld af huller. Men hellere en hullet ost – end ingen ost. Vores udgangspunkt har været, at vejpakken skulle stemmes igennem, for hvis ikke det skete nu, kunne der være gået årevis.

Ordene falder som de første fra Søren Gade i et interview med Transport Tidende torsdag formiddag, hvor det kort forinden var offentliggjort, at Europa-Parlamentet sent onsdag aften endeligt vedtog EU’s Mobilitetspakke – i daglig tale ”vejpakken” – som efterhånden har været undervejs i årevis.

Vejpakken indeholder flere elementer, men som de vigtigste kan nævnes, at der stilles krav om dansk løn ved kørsel i Danmark, bedre generelle arbejdsvilkår samt en stramning af reglerne for postkasseselskaber.

Markedet tilpasser sig

- Udgangspunktet har været, at vi skulle have stemt det her igennem, og de overvældende stemmetal for viser, at det ikke har splittet os i Europa-Parlamentet. Måske kun i forhold til de østeuropæiske lande, hvor man jo har forsøgt med tusindvis af undskyldninger for at få den stoppet, siger den danske europaparlamentariker fra Venstre, der ligesom sin danske kollega fra Socialdemokraterne Marianne Vind udgør de to danske medlemmer af parlamentets magtfulde transportudvalg.

Søren Gade hentyder til, at især de østeuropæiske EU-medlemslande i årevis har brugt mere eller mindre ufine metoder til at nedskyde eller forsinke vedtagelsen af en vejpakke.

- Jeg kan dog godt forstå, at flere østeuropæiske lande var utilfredse med, at lastbiler skulle være hjemme i hjemlandet hver 3. uge. Der fik vi heldigvis forhandlet os frem til hver 8. uge, og det kan jeg godt acceptere. Det kommer også til at skabe nogle udfordringer, men som den liberale jeg er, tror jeg, at markedet nok skal løse det problem, siger Søren Gade.

Tørre tårer over postkasseselskaber

Han fortæller, at han anbefalede sin parlamentsgruppe at stemme for alle tre forslag og imod alle ændringsforslag.

- Det afgørende er, at der nu konkurreres på lige vilkår, når udenlandske chauffører skal have det samme i løn. Det bliver dyrere for vognmænd og forbrugere, men det tror jeg også, danske forbrugere er indstillet på og accepterer, siger Søren Gade.

Han tilføjer, at et nyligt dansk eksempel viser behovet for, at der politisk reguleres på området.

- Når dansk politi nu rejser tiltale mod en sønderjysk transportvirksomhed (Kurt Beier Transport, red.), så er det jo ikke tilfældigt. Det er et helt klart signal om, at uanset hvor man befinder sig henne politisk, så vil vi jo alle, at der skal arbejdes under lovlige forhold. Vejpakken modvirker social dumping og fjerner effektivt postkasseselskaber, som ikke har holdt sig inden for spillepladen, og det kan jeg kun græde tørre tårer over, siger Søren Gade og tilføjer, at han også er tilfreds med, at varebiler omfattes af reglerne, da det er med til at lukke muligheden for at spekulere i at flytte godset over i mindre køretøjer.

- På den måde har man lukket for et problem, inden det opstår, lyder det.

Tak til branchen

Søren Gade slutter interviewet med at sende en tak til den danske transportbranche for godt samarbejde gennem hele processen.

- Som politiker skal man kende sine egne begrænsninger, og jeg er jo ikke ekspert i alt, hvad der har med godstransport at gøre. Derfor har det været en uvurderlig hjælp at have eksperterne – 3F og brancheorganisationerne, blandt andet – som sparringspartnere i hele processen. Jeg synes, at både arbejdstagere og arbejdsgivere har været helt fair i hele processen, og de har været gode til at sende materiale, så dem skal der lyde en stor tak til. Når man på den måde har branchen med, så står man som politiker på lidt sikrere grund, siger Søren Gade.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126